لینک کوتاه خبر

احیا آب بندان‌های صومعه سرا منجر به ذخیره ۱۱ میلیون مترمکعب آب می‌شود

تولم نیوز :رییس دادگستری صومعه سرا با بیان اینکه احیای آب‌بندان‌های این شهرستان منجر به ذخیره سازی ۱۱ میلیون متر مکعب آب می شود، گفت: برای احیا آب‌بندان ها و لایروبی رودخانه های شهرستان صومعه سرا نیازمند یک اقدام جهادی و همگانی هستیم

حسین خیرخواه در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه از ۲۲۰ پهنه آببندان در این شهرستان تا کنون ۶۱ پهنه لایه روبی شده است، افزود: در صورت احیا آب‌بندان‌ها ۲۰میلیون متر مکعب ذخیره آب خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: باتوجه به اینکه آب مورد نیاز ما برای کشت محصولات  ۹میلیون متر مکعب است، ۱۱میلیون متر مکعب آب مازاد ذخیره خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ۲۸هزار هکتار شالیزار در این شهرستان وجود دارد، عنوان کرد : ۲۵هزار هکتار آب زراعی مورد نیاز از سد سفید رود، سه هزار هکتار از بلند آبخور رودخانه و چشمه تامین می‌شود اما ۱۰هزار هکتار از این اراضی دچار تنش آبی هستند که باید باکار جهادی و میدانی موانع برداشته شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۱۳رودخانه در این شهرستان وجود دارد، افزود: لایروبی رودخانه نیز باید تداوم یابد زیرا هر زمان خطر قریب و ناگهانی سیل را بدنبال دارد و همیشه پیشگیری بهتر و کم هزینه تر از درمان است.
رئیس دادگستری شهرستان صومعه سرا با تاکید بر اینکه احیا آب‌بندان نقش موثری در توسعه روستاها دارد، افزود:  بعضی از آببندان ها قابلیت استفاده چند منظوره برای تولید و پرورش ماهی و حتی گردشگردی را دارند اما تامین آب زراعی مزارع اولویت اول احیا آب‌بندان است و در شرایط کمبود، آب آن باید در اختیار کشاورزان قرار گیرد و از ماهی تخلیه گردد.
وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که امکان لایروبی توسط شهرداری‌های شهرستان وجود دارد از ظرفیت‌های شهرستان برای لایروبی آنها استفاده شود، عنوان کرد: مواد استخراج شده از لایروبی رودخانه‌ها در مکانی جمع آوری و برای امور عمرانی شهرستان مصرف می شود وشهرداری ها فقط به اندازه مخارج وهزینه لایروبی مجاز به برداشت برای خود هستند.
خیرخواه با اشاره به  اینکه آگاهی بخشی یکی از وظایف رسانه هاست که می تواند جلوی زیان ها را بگیرد، گفت : رسانه ها برای تحقق احیا آب‌بندان‌ها و لایروبی رودخانه‌ها، علاوه بر ایجاد اعتماد برای تسریع این امر می توانند به عنوان چشمان تحقق عدالت هم مانع از تضعیف حقوق عامه و هم پیشگیری از وقوع جرم عمل کنند.

منبع ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *