لینک کوتاه خبر

ارزیابی خسارت شالیزارهای بیمه شده گیلان تا ۳۱ شهریور انجام می‌شود

تولم نیوز :معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی گیلان گفت: با توجه به پوشش بیمه‌ای شالیزارها تا ۳۱ شهریورماه ارزیابی خسارت اراضی تحت پوشش در استان تا این مهلت ادامه دارد.

پیمان عبداللهی‌فر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم‌اکنون ارزیابی خسارت شالیزارها در استان در حال انجام است و برنجکارانی که شالیزارهای خود را بیمه کرده‌اند، نگران پرداخت خسارت نباشند.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر برداشت برنج در بیش از ۹۳ درصد از شالیزارها پایان یافت، افزود: ازریابی خسارت در شالیزارهای برداشت شده به اتمام رسیده و در بقیه مزارع برنج تحت پوشش بیمه نیز در فرصت باقیمانده انجام می‌شود.

عبداللهی‌فر بیان داشت: پس از ارزیابی اولیه ورود اطلاعات در سامانه بیمه انجام می‌شود و پس از ابلاغ اعتبارات مصوب مجلس به صندوق بیمه محصولات کشاورزی، پرداخت‌ها بابت خسارت به شالیکاران آغاز می‌شود.

وی با اشاره به افزایش تعداد شالیکاران بیمه‌گذار امسال نسبت به سال گذشته اظهار داشت: پارسال ۴۸ هزار و ۶۷۶ شالیکار شالیزارهای خود را بیمه کرده بودند که این تعداد در سال جاری به ۵۰ هزار و ۱۷۷ نفر رسیده‌ است.

معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی گیلان اضافه کرد: سال گذشته ۴۱ هزار و ۹۹۱ هکتار از شالیزارهای استان تحت پوشش بیمه قرار گرفت که این میزان امسال به ۴۳ هزار و ۵۱۱ هکتار رسیده‌ است.

وی در ادامه درباره خسارت خشکسالی به باغات چای گیلان گفت: بررسی اولیه انجام شده و ارزیابی نهایی پس از چین پاییزه و اعلام وضعیت برداشت برگ سبز چای انجام می‌شود.

طبق تعهد بیمه کشاورزی ۷۸ محصول بیمه‌ای در استان گیلان تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند که بیشترین بیمه‌گذاری از سوی شالیکاران انجام می‌شود،  بر اساس آخرین آمار امسال ۷۰ هزار و ۵۰۰ نفر محصولات کشاورزی خود را بیمه کردند.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه اول از نظر سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج کشور را به خود اختصاص داده‌است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *