لینک کوتاه خبر

توضیحات رئیسی درباره وزرای پیشنهادی به مجلس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ امروز جلسه علنی مجلس درباره وزرای پیشنهادی مجلس برگزار شد و آقای رئیسی یک به یک در خصوص وزرای پیشنهادی و برنامه های آنها به شرح زیر دفاع کرد.

  • خاندوزی با دانش اقتصادی و با وزارت اقتصاد آشناست 

رئیس جمهور در حمایت از وزیر پشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: آقای خاندوزی دانش اقتصادی دارد و با وزارت اقتصاد نیز آشناست و برای ما اشراف بر یک مجموعه بسیار مهم است.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی درصحن علنی مجلس افزود: ما در وزارت اقتصاد در پی جوانی بودیم که نظام مالیاتی را عادلانه و تامین مالی دولت را اصلاح کند، مدیریت دارایی‌ها و شرکت‌های دولتی را سامان و بهره وری را ارتقاء دهد و وضع تعارض منافع را نیز اصلاح کند و در مسائلی همچون گمرک و مالیات فساد ستیز باشد که این مهم را در تجربه و چهره جوان دکتر خاندوزی می‌بینیم.
وی در خصوص هماهنگی تیم اقتصادی دولت گفت: برای این مهم معاون اول رئیس جمهور را مسئول هماهنگی تیم اقتصادی دولت یعنی وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه به طور خاص و همه ارکان اقتصادی دولت به طور عام تعیین کرده ایم، تا بگو مگو نباشد اقدامات با هماهنگی پیش برود.

  • فعال کردن اقتصاد فضای مجازی؛ اولویت وزارت ارتباطات 

رئیس جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: آقای زارع پور فردی است که علم، تخصص و تجربه را در کنار هم دارد.

آقای رئیسی در جلسه رای اعتماد به وزرای کابینه پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی افزود: ایشان در دهه ۸۰ و همچنین در دوره اخیر در دستگاه قضا کارنامه موفقی از خود به جای گذاشته است.
وی اضافه کرد: هوشمند سازی، شفاف سازی و فعال کردن اقتصاد فضای مجازی از برنامه‌های دولت و وزارت ارتباطات است که معتقدیم آقای زارع پور می‌تواند در این زمینه موفق باشد.
رئیس جمهور همچنین در دفاع از وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: حجت الاسلام والمسلمین خطیب هم دانش و اطلاعات امنیتی و هم تجربه موفق در وزارت اطلاعات دارد.
آقای رئیسی افزود: امروز در وزارت اطلاعات بدنه بسیار خوب انقلابی حزب اللهی داریم که معتقدیم آقای خطیب با توجه به روحیه تحول گرایی خود می‌تواند در این بخش تحول ایجاد کند.
رئیس جمهور گفت: پیشگیری از فساد، جلوگیری از نفوذ و صیانت از نظام و دولت و همه آحاد مردم در برابر هجمه‌ها برنامه ما در این وزارتخانه است.

  • وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تجربه و تخصص را با هم دارد 

رئیس جمهور با محوری خواندن مسئله فرهنگ و فرهنگیان در کشور گفت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تجربه و تخصص را با هم دارد.

آقای سید ابراهیم رئیسی در مراسم رای اعتماد وزرای کابینه پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی در معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به چند نکته مهم که در این وزارتخانه وجود دارد گفت: مسئله فرهنگ در کشور بسیار مهم است؛ مسئله معلمان و فرهنگیان مسئله محوری ماست؛ توجه به توانمندسازی معلمان از جمله توانمندی علمی و معیشتی مورد تاکید ماست.
رئیس جمهور با بیان اینکه فرهنگیان در برنامه دولت مورد توجه هستند اظهار داشت: به طور ویژه طرح رتبه بندی معلمان مورد تاکید است که با همکاری مجلس دنبال خواهد شد.
آقای رئیسی ادامه داد: مسئله توجه به سند تحول آموزش و پرورش مورد تاکید ماست؛ این سند را نوشته اند که با تمام ابعاد اجرا شود.
رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت شورای عالی آموزش و پرورش گفت: بررسی بفرمایید روسای جمهور در ادوار مختلف چند نفرشان در این جلسات شرکت کرده اند؟ ما حتما شورای عالی آموزش و پرورش را تشکیل خواهیم داد و خودم در خدمت شان هستم برای این که مسئله آموزش و پرورش مسئله ماست.
آقای رئیسی با اشاره به این که دغدغه معیشتی معلمان باید به صورت ریشه‌ای حل شود افزود: رابطه خانه و مدرسه به صورت کاملا سازمانی و سیستمی باید دنبال شود.
رئیس جمهور درباره مراحل تصمیم گیری برای انتخاب وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: من در آستان قدس رضوی که بودم، در دانشگاه فردوسی که دانشگاه باسابقه و معتبری است خواستم برخی از اساتید معرفی شوند و ما در آستان قدس از وجودشان استفاده کنیم؛ چند نفر از اساتید برجسته را جذب کردیم تا رابطه بین دانشگاه و آستان قدس برقرار شود.
آقای رئیسی افزود: در مورد آموزش و پرورش، چون آستان قدس مدارس مختلفی دارد، آقای باغگلی مشغول به کار شدند و با نگاه تحولی یک جوان تحول گرا وارد شد و از همان اوایل عده‌ای در برابر آن صف آرایی کردند، نامه دادند، شب نامه پخش کردند؛ ما یک کارگروه تخصصی را فرستادیم تا بررسی کند؛ تا زمانی که من مشهد بودم ایشان کارش را ادامه داد.
رئیس جمهور گفت: وقتی دوره تولیت جدید آغاز شد دوباره در یک فضای گسترده‌ای شب نامه و گزارش پخش شد و تولیت جدید یک گروه از تهران آوردند و عملکرد ایشان را بررسی کردند و آقای باغگلی تا همین امروز دارند کارشان را انجام می‌دهند.
آقای رئیسی با بیان این که در انتخاب وزیر آموزش و پرورش تخصص را در نظر گرفته ایم افزود: آقای باغگلی دکتری تعلیم و تربیت دارد و برخلاف آن چه که برخی پخش کرده اند ایشان مربی مهدکودک، دبستان، دبیرستان تا دانشگاه را برعهده داشته است. اداره کردن چندین ساله مجموعه فرهنگی دارای هفت هزار دانش آموز و نزدیک به هزار معلم و همکاری با بخش‌های مختلف آموزش و پرورش را «تجربه» نام گذاری می‌کنیم. در کنار دکتری تعلیم و تربیت ایشان دارای تجربه موفقی در اداره مجموعه‌ای از آموزش و پرورش بوده است؛ مگر این که بگوییم داشتن کد استخدامی آموزش و پرورش ضرورت دارد.
رئیس جمهور با تاکید بر این که در هر موردی اختیار با مجلس است اظهار داشت: تمام کسانی که برای وزارت نامزد بودند از آن تیم کارگروه ما عبور کردند؛ به تک تک افراد نمره داده اند. درست است که من آقای باغگلی را از مشهد می‌شناختم، اما شناخت من نسبت به هیچ یک از این وزراء کافی نبود و هر کس را هم که می‌شناختم از این فیلتر عبور دادم و گفتم شاید نظر من کافی نیست و نمی‌شود به آن بسنده کرد.
آقای رئیسی اظهار داشت: نهایتا تصمیم با مجلس شورای اسلامی است و تصمیم شما هم برای ما محترم است.

  • آقای ساداتی نژاد در حوزه کشاورزی دانش و تخصص دارد 

رئیس جمهور گفت: وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی از دانش، تخصص و شناخت مسئله کشاورزی برخوردار است.
آقای رئیسی در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی افزود: نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می‌دانند که آقای ساداتی نژاد بر حوزه کشاورزی تسلط و ورود دارد و در فهرست پیشنهادی گروه‌های مختلف برای وزارت جهادکشاورزی نیز قرار داشت.

وی اضافه کرد: آقای ساداتی نژاد در فهرست گروه‌های مختلف که هیچ ارتباطی با هم نداشتند به عنوان فردی قید شد که می‌تواند با یک رویکرد جهادی و برخوردار از دانش تخصص و تجربه، مسئله وزارت جهاد کشاروزی را دنبال کند.
رئیس جمهور گفت: در بعضی وزارتخانه‌ها تعادل وجود ندارد و یک بخش فعال و بخش دیگر غیر فعال است به طور نمونه در وزارت جهاد کشاورزی، عملکرد کشاورزی خوب است، اما حوزه جهاد باید سازماندهی و فعال شود یا در وزارت ورزش و جوانان، ورزش خوب است، اما برای بخش جوانان باید سازوکار ایجاد شود یا در سازمان برنامه و بودجه، بودجه خوب پیش می‌رود، اما برنامه دچار اشکالات جدی است.

  • وزیر پیشنهادی دادگستری، آشنا و مرتبط با قوای سه گانه است 

رئیس جمهور گفت: آقای رحیمی را برای وزارت دادگستری انتخاب کرده ایم، زیرا هم هر سه قوه مقننه، مجریه و قضایی را می‌شناسد و می‌تواند ارتباط این سه قوا را برقرار کند.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی افزود: آقای رحیمی هم آشنا با مسائل قضایی و حقوقی و مجلس است و هم در دورانی که در دیوان محاسبات بود به مسائل دولت آشنایی دارد.
وی اضافه کرد: آقای رحیمی از دانش و تخصص کافی برای تصدی وزارت دادگستری برخوردار است.

  • امیر آشتیانی مجرب و آگاه به موضوعات نیرو‌های مسلح 

رئیس جمهور گفت: وزیر پیشنهادی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، نیروی مجرب و با علم و آگاهی در موضوعات نیرو‌های مسلح است.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس افزود: از معرفی امیر سرتیپ آشتیانی برای وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، هم مجموعه نیرو‌های مسلح خوشحال شدند، وی هم به موضوعات وزارت دفاع آگاهی کامل دارد.
رئیس جمهور گفت: امیر آشتیانی چهره‌ای خوش نام در مجموع نیرو‌های مسلح اعم ارتش و سپاه پاسداران است.

  • نگران فروش نفت نباشید 

رئیس جمهور گفت: برای انتخاب وزیر نفت، چهره‌های خوشنام وزارت نفت را هم از نظر علم و دانش بررسی کردیم و هم پست‌های مختلف قبلی آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت.
آقای رئیسی در جلسه رای اعتماد وزرای کابینه پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی افزود: برای وزارت نفت آقای مهندس اوجی جزو افرادی هستند که در تمام ادوار چهره موفقی بوده و به عنوان کسی که هم دانش مرتبط با نفت و گاز دارد و هم دارای تجربه است می‌تواند در این جایگاه نقش آفرین باشد.

رئیس جمهور گفت: مهندس اوجی می‌تواند با حرکت جهادی اقدامات مثبتی در وزارت نفت انجام دهد و در مورد فروش نفت باید بگویم ما زمینه‌های زیادی برای فروش نفت داریم و نباید نگران فروش نفت باشید.
آقای رئیسی همچنین در معرفی وزیر پیشنهادی نیرو افزود: ما در حوزه آب و برق عقب ماندگی‌های زیادی داریم که باید جبران شود، اگر به برنامه ششم توسعه توجه می‌شد امروز دیگر شاهد قطع برق نبودیم.
وی گفت: آقای محرابیان در کارنامه خود احداث نیروگاه‌ها و سد‌های زیادی را دارد و مجموعه وزارت نیرو را می‌شناسد، امروز مدیریت آب و تولید برق از مسائل مهم کشور است که باید برای حل آن تلاش کنیم.
رئیس جمهور در معرفی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان افزود: من قبلا جلساتی با نام آوران ورزش داشتم و همه آن‌ها می‌گفتند که در این چهل سال در راس ورزش کشور همواره چهره‌های سیاسی قرار داشته اند در صورتی که باید از درون خانواده ورزش فردی را انتخاب کنیم.
وی گفت: ما چهار الی پنج نفر را مدنظر داشتیم و سوابق آن‌ها را بررسی کردیم که در این بین آقای سجادی به عنوان کسی که هم خودش مدال آور بوده و هم علم و دانش مرتبط با این حوزه را دارد و دارای دانش تربیت بدنی است انتخاب کردیم.
رئیس جمهور افزود: دانش و تجربه در کنار هم زمینه خوبی ایجاد می‌کند که یک چهره دانشگاهی که خودش هم ورزشکار است بتواند کار را دنبال کند، همچنین مسئله جوانان هم در این حوزه مطرح است که باید مورد توجه قرار گیرد.

  • آقای امیرعبداللهیان؛ خوشنام و دارای دانش و تجربه در سیاست خارجی 

رئیس جمهور تاکید کرد: آقای حسین امیرعبداللهیان در حوزه سیاست خارجی هم علم و دانش دارد و هم تمام مراحل وزارت امور خارجه را گذرانده است.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، آقای امیر عبداللهیان را در حوزه وزارت امور خارجه؛ فردی خوشنام دانست و سیاست خارجی متوازن، توسعه روابط با همسایگان، اولویت دادن به اقتصاد در تعاملات خارجی به ویژه با همسایگان و فعال کردن دیپلماسی خارجی را دستور کار این وزارتخانه برشمرد.
رئیس جمهور گفت: در این چارچوب، آقای حسین امیرعبداللهیان را به عنوان کسی که می‌تواند سکاندار حوزه سیاست خارجی باشد برای تصدی مسئولیت در وزارت امور خارجه پیشنهاد کردم.

  • وزیر پیشنهادی علوم دارای روحیه انقلابی و تحول گراست 

رئیس جمهور گفت: آقای زلفی پور وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری دارای روحیه بسیجی، انقلابی و تحول گرا است.

آقای سید ابراهیم رئیسی در جلسه رای اعتماد وزرای کابینه پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی در خصوص وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: آقای زلفی پور علاوه بر شغل معلمی و استادی در دانشگاه، به مدت هفت سال مدیریت یک دانشگاه کلان و صاحب نام را بر عهده دارند.
رئیس جمهور با بیان این که آقای زلفی پور مسئول مجمع بسیج استان همدان هستند ادامه داد: روحیه بسیجی ایشان، روحیه انقلابی و تحول گرا است و این استاد ارزشمند که به عنوان یک چهره علمی در دنیا صاحب نام است، در حوزه مدیریت نیز به اعتراف کسانی که سوابق ایشان را بررسی کرده اند، مدیریت موفقی در دانشگاه بوعلی همدان داشته است و ان شاالله بتواند منشأ آثار خوبی برای وزارت علوم باشد.

  • نقش پررنگ وزارت صمت در تحقق اهداف اقتصادی دولت 

رئیس جمهور گفت: وزارت صنعت، معدن وتجارت نقش بسیار پررنگی در تحقق اهداف اقتصادی دولت دارد از این رو وزیر صمت نیازمند سلامت، شجاعت، جامع نگری، تخصص و داشتن روحیه جهادی و انقلابی است و آقای فاطمی امین از این ویژگی‌ها برخوردار است.

آقای رئیسی در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی با بیان اینکه بخشی از مسائل وزارت صمت انجام شده و بخشی به صورت کلان و اساسی همچنان باقی است افزود: آقای فاطمی امین را از زمانی که مسئول بخش اقتصادی آستان قدس رضوی بودند می‌شناسم تا قبل از حضور ایشان وضع حسابرسی بسیاری از شرکت‌های آستان قدس مشروط یا مردود بود.
وی اضافه کرد: ایشان دو کار اساسی انجام داد و جز دو شرکت که مشکل اساسی داشت و راهکار ویژه می‌طلبید بقیه شرکت‌ها از مقبولیت و شفافیت برخوردار شد طوری که آقای فاطمی امین این شرکت‌ها را در ویترین قرار داد و معتقد بود که همه اقتصاددان‌ها و نخبگان باید بدانند ما چه اقداماتی انجام داده ایم.
رئیس جمهور گفت: اقای فاطمی امین در حوزه‌هایی که بوده اند از جمله وزارت کشور، وزارت صنایع و معادن و وزارت صمت، بنا به بررسی متخصصان فن، عملکرد بسیار موفقی داشتند امیدوارم اینجا هم با تجربه‌ای که دارند با بکارگیری علم و تخصص بتوانند گام‌هایی بردارند و ما شاهد تحول در این وزارتخانه باشیم.

  • موضوع فرهنگ در دولت سیزدهم یک موضوع پیشران است 

رئیس جمهور گفت: اولویت موضوعی ما فرهنگ است و یادمان نرود که مسئله فرهنگ برای کشور اولویت جدی دارد.

آقای رئیسی در ادامه جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس و در خصوص معرفی دکتر اسماعیلی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: موضوع فرهنگ در دولت سیزدهم یک موضوع پیشران است و باید به آن توجه کرد، در این رابطه چهره‌هایی که برای سمت وزارت مطرح شدند توسط گروه‌های مصاحبه گر مورد بررسی قرار گرفتند و از مجموع بررسی‌ها آقای دکتر اسماعیلی به عنوان فردی که هم دارای دانش و هم تجربه در این رابطه است، معرفی شد.
آقای رئیسی گفت:، چون بر روی مسئله فرهنگ حساس بودم، یک جلسه با اعضای کارگروه برگزار کردم، تا شاخص‌های اعضای گروه را یک به یک برایم تعریف کنند، تا ببینم از کجا به این نقطه رسیدم.
رئیس جمهور افزود: علاوه بر این با بعضی از افراد پرگروه از جمله آقای صفار هرندی تماس گرفتم و به ایشان گفتم شما که وزیر ارشاد بودید، چون وزارتخانه را می‌شناسید پس از بررسی واقعاً به چه نقطه‌ای رسیده اید؟ ایشان گفتند در مجموع افرادی که معرفی شدند، آقای دکتر اسماعیلی را از همه شایسته‌تر دیدم.
آقای رئیسی گفت: یعنی برای انتخاب وزیر با توجه به این که ایشان را از نزدیک می‌شناختم، اما هم بررسی موردی کردم و هم از متخصصان امر به صورت حضوری و تلفنی پیگیری کردم، زیرا مسئله فرهنگ برای ما بسیار مهم است.
رئیس جمهور افزود: اهالی فرهنگ و هنر بدانند آزادی را ما به شما نداده ایم بلکه آزادی را خدا به شما داده است.
آقای رئیسی با بیان این که دولت تضمین کننده این آزادی است اظهار داشت: دولت تضمین کننده آزادی‌های مشروع است که آزادی را برای اصحاب فرهنگ و هنر تضمین کنند تا بتواند ظرفیت‌های اصحاب هنر و فرهنگ شکوفا شود و این کار به عهده دولت و این وزارتخانه است.

  • وزارت کشور حلقه اتصال بخش‌های اقتصادی و سیاسی کشور 

رئیس جمهور وزارت کشور را حلقه بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور دانست.

آقای رئیسی در ادامه جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی با معرفی آقای دکتر وحیدی به عنوان وزیر پیشنهادی کشور افزود: ایشان در حال حاضر رئیس دانشگاه هستند و وزارتخانه‌های متعددی را مدیریت داشتند.
آقای رئیسی افزود: آقای وحیدی علاوه بر دانش، یک چهره راهبردی هستند این موضوع برای فردی که در وزارت کشور می‌خواهد کشور را تدبیرالمدون کند، بسیار مهم است، زیرا وزارت کشور نخ تسبیح بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور است.
رئیس جمهور گفت: با بررسی‌هایی که انجام شد، آقای وحیدی را به عنوان فردی که بتواند با نگاه راهبردی و توان بالا وزارت کشور را اداره کند، یافتیم و ان شاالله ایشان با مدیریتی که دارند بتوانند وزارت کشور را به نحوی اداره کنند که دغدغه همه دوستداران انقلاب اسلامی در سراسر کشور مرتفع شود.

  • آقای عین اللهی؛ چهره شاخص بهداشت و درمان 

رئیس جمهور وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان را چهره‌ای شاخص، انقلابی و «در میدان» در حوزه بهداشت و درمان کشور دانست که همواره در اجرای وظایفش احساس مسئولیت کرده است.

آقای رئیسی در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: برای وزارت بهداشت و درمان مانند دیگر وزارتخانه ها، عزیزان مختلفی مطرح بودند که با همه آنان مصاحبه و بررسی شد حتی با برخی نمایندگان مجلس مانند آقای قاضی زاده هاشمی، اما اولویتش، بهداشت و درمان نبود.
رئیس جمهور افزود: آقای عین اللهی، استاد تمام دانشگاه است و در این عرصه به هریک از چهره‌های انقلابی حوزه بهداشت و درمان مراجعه کنید نام او کاملا آشناست.
وی گفت: چهره‌ای که اگرچه او را معرفی نکردم، اما باید اسم ببرم آقای ایمانیه از چهره‌های شاخص بهداشت و درمان در شیراز و دارای علم و عمل است، اما به علت مسائلی که وجود داشت نشد که در خدمتش باشیم.
رئیس جمهور افزود: ما در حوزه بهداشت و درمان، چهره خوب کم نداریم، اما آقای عین اللهی، چهره‌ای شاخص است که حتی در خصوص مهار بیماری کرونا که اکنون مساله ماست چهره‌ای است که می‌تواند با دعوت بسیاری از نیرو‌ها به همکاری، این بخش را با موفقیت دنبال کند.
آقای رئیسی تاکید کرد: ان شاء الله که این بیماری ریشه کن شود، اما اکنون که گرفتار آن هستیم اگر ادامه دار باشد نیازمند مدیریتی قوی و کارآمد هستیم که کار را پیگیری کند و در این خصوص، نگاه به مردم به ویژه محرومان همواره در کارنامه آقای عین اللهی بوده است.

  • گردشگری یکی از حوزه‌های اقتصاد بدون نفت است 

رئیس جمهور گردشگری را یکی از حوزه‌های اقتصاد بدون نفت برشمرد و گفت: کشور ما زمینه‌های بسیاری برای توسعه یافتگی در حوزه اقتصاد گردشگری دارد.
آقای رئیسی در ادامه جلسه مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی با معرفی آقای ضرغامی به عنوان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری گفت: همه شما با چهره ایشان آشنا هستید و مسئله مهم گردشگری و اقتصاد آن است.
آقای رئیسی افزود: کشور ما زمینه‌های بسیاری برای توسعه یافتگی در حوزه اقتصاد گردشگری دارد و با جلساتی که با آقای ضرغامی داشتم، نگاه ایشان در ارتباط با مسئله گردشگری به گونه‌ای است که بتوان مسئله فرهنگ اسلامی و ایرانی و اقتصاد گردشگری در کشور توسعه پیدا کند.
رئیس جمهور گفت: ضمن تشکر از همه پیشینیان، یک کار تحولی باید صورت گیرد و در رابطه با اقتصاد بدون نفت یکی از حوزه ها، مسئله اقتصاد گردشگری است که باید دنبال شود.
آقای رئیسی تصریح کرد: ان شاالله با توانمندی‌های مهندس ضرغامی، این کار دنبال شود و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری بتواند به جایگاه بایسته و شایسته خود برسد.

  • آقای عبدالملکی؛ چهره فساد ستیز و مدیر موفق در اشتغال زایی 

رئیس جمهور آقای عبداللملکی را از چهره‌های جوان، پاکدست و فسادستیز و مدیری موفق در اشتغالزایی دانست که می‌تواند در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تحول ایجاد کند.
حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در جلسه رای اعتماد به وزاری پیشنهادی در صحن علنی مجلس، آقای عبدالملکی را دارای دانش و تجربه دانست و افزود: او دکترای اقتصاد دارد و از فرهیختگان دانشگاهی محسوب می‌شود و از نظر تجربه، معاونت بخش اشتغال کمیته امداد امام (‹ه) را بر عهده دارد.
رئیس جمهور اضافه کرد: آقای عبدالملکی از جانب رهبر معظم انقلاب، عضو هیات امنای وزارت تعاون و «امین» ایشان است و در آن حوزه، بخش مهم رفاه اجتماعی وجود دارد که وی قبل از این سوابقی در آن جا دارد.
آقای رئیسی گفت: آقای عبدالملکی در صندوق‌های مختلف بخش رفاه اجتماعی عضویت داشت و موفق بود. از بازرسانی که حوزه کاری او را بررسی کردند درباره عملکردش پرسیدم که گفتند در مدت مدیریتش در معاونت اشتغال کمیته امداد امام (ره) با بودجه‌ای که در اختیار داشت سعی کرد به نحو کامل برای ایجاد اشتغال اقدام کند و یکی از معاونت‌های موفق این کمیته، معاونت اشتغال بوده است.
رئیس جمهور، دانش و تجربه آقای عبدالملکی را از شاخص‌های معرفی او به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانست و تاکید کرد: مساله اشتغال از مسائل بسیار مهم است که ما در این باره به مردم قول دادیم و طبعا این وزارتخانه باید این کار را کند و مدیری که این مسئولیت را بر عهده دارد برای اشتغال زایی باید توانا باشد.
آقای رئیسی همچنین گفت: اگر اعتماد نمایندگان مجلس هم در کنار معرفی ما قرار گیرد، آقای عبدالملکی با نیروی جوانی، نخبگی و پاکدستی اش می‌تواند در این وزارتخانه تحول ایجاد کند.

  • روحیه انقلابی و مردم داری؛ شرط تداوم همکاری با وزرا 

رئیس جمهور گفت: وزرا تا زمانی که روحیه انقلابی، فسادستیزی، کارآمدی و مردم داری داشته باشند در خدمت شان خواهم بود.
آقای رئیسی در جلسه رای اعتماد وزرای کابینه پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی افزود: من این وزرا را محضر نمایندگان عزیز معرفی کردم و آن شرطی که مقام معظم رهبری در تنفیذشان با من داشتند من هم به صورت ناگفته و نانوشته با همه وزرا خواهم داشت به این ترتیب که تا زمانی که روحیه انقلابی و فسادستیزی در میان این عزیزان باشد در خدمت شان خواهم بود.
وی گفت: رهبری به عنوان عالی‌ترین مقام نظام با بنده طلبه در تنفیذشان این مطالب را فرمودند و من هم خطاب به همکارانم می‌گویم که داشتن این شرایط شرط تداوم همکاری ماست و در تداوم اعتماد ما ضرورتی اجتناب ناپذیر خواهد بود.
رئیس جمهور مجموع وزرای پیشنهادی را افرادی صالح و کارآمد توصیف کرد، اما در عین حال نگاه نمایندگان ملت را مهم خواند و تصریح کرد: وزیر شدن دو شرط دارد که یکی پیشنهاد رئیس جمهور و دیگری رای اعتماد مجلس است و اگر این دو شرط تحقق پیدا کند آقایان در سمت وزارت قرار می‌گیرند.
آقای رئیسی اعتماد نمایندگان مجلس را بسیار مهم خواند و از اقدامات مجلس در بررسی صلاحیت‌ها در کمیسیون‌ها قدردانی کرد و افزود: حتما نظر و رای شما نمایندگان به عنوان بهترین مشاور مورد قبول و احترام بنده خواهد بود و نسبت به هر کدام از عزیزان پس از این که برنامه‌های شان را شنیدید هر نظری که بدهید قانونا صائب است و از طرف دیگر ما به دغدغه مندی شما کاملا واقفیم و هر رای شما مورد اعتماد و اعتنای ما خواهد بود.
رئیس جمهور پیشرفت در این میدان را نیازمند حمایت مجلس خواند و گفت: برای آن که دولت یا مجلس در رفع مشکلات معیشتی، بیکاری و ایجاد اشتغال و رونق تولید موفق باشد همه ما را مردم با هم می‌بینند و درست است که من در جایگاه خدمتگزار به شما در دولت هستم، اما انتظار مردم حوزه‌های انتخابیه شما این است که بیشتر عنایت کنید.
وی افزود: ما کمیسیون‌های تخصصی مجلس را به عنوان بهترین مشاوران خود می‌دانیم و خدمت آقای قالیباف هم گفتم که از وقتی مجلس کارش را آغاز کرد در کمیسیون‌های تخصصی هر مطلبی طرح می‌شود با دولت در میان گذاشته شود تا ما با نگاه‌های دغدغه مندی که نمایندگان دارند بتوانیم کار را پیش ببریم.
آقای رئیسی گفت: ما باید به آن‌هایی که معتقدند «نمی‌شود»؛ «کار پیش نمی‌رود» و «مگر می‌شود؟» نشان می‌دهیم که ما در عمل از اصحاب «ما می‌توانیم» هستیم.
وی افزود: ما یقین داریم که با عنایت خداوند و با کمک اهل بیت عصمت و طهارت موفق خواهیم شد مشکلات پیش پای مردم را با همکاری و کمک مجلس و عمل به رهنمود‌های رهبری برطرف کنیم.
آقای رئیسی در پایان سخنانش از رئیس و هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و تک تک نمایندگان مجلس قدردانی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *