لینک کوتاه خبر

ركورد جديد كرونا در گيلان | بخش تولمات در وضعيت قرمز

شیوع کرونا در گیلان نیز همچون بسیاری از نقاط کشور با فراز و نشیب‌های فراوان و پشت سرگذاشتن چهار موج، در خیز پنجم با تعداد بستری شدگان بیشتر، رکورد زد.

گیلان از اسفندماه سال ٩٨ تاکنون بعد از قم به عنوان دومین استان کشور گرفتار ویروس کرونا شد و تاکنون چهار موج از همه گیری این ویروس را پشت سر گذاشته است، اگر چه در چهار موج گذشته تعداد بسیاری در گیلان به بیماری کووید ١٩ مبتلا شده اند اما گفته می شود که موج پنجم در این استان رکورد تعداد بیماران بستری در بیمارستان ها را نسبت به چهار موج دیگر شکسته است.

بر اساس آخرین آمار رسمی هم اکنون یکهزار و ۷۶۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان گیلان بستری اند که از این تعداد نزدیک به ۲۵۰ نفر بدحال هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به فعالیت حدود چهار هزار تخت بیمارستانی در استان گفت: یک هزار و ٨٠٠ تخت برای بیماران کرونایی و بقیه تخت ها برای سایر بیماران از جمله اطفال، زنان و زایمان، بیماران قلبی و غیره در نظر گرفته شده است.

دکتر انوش دهنادی مقدم عصر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون نزدیک به ٩٨ درصد از تخت های در نظر گرفته شده بیماران کرونایی اشغال شده است.

وی بیان داشت: علاوه بر این هم اکنون سوله سایت لاکان رشت با ١٢٠ تخت بیمارستانی و بیش از ۵۰ تخت در بیمارستان حشمت رشت برای بستری بیماران کرونایی آماده شده است.

دکتر دهنادی مقدم با بیان اینکه برای کاهش بار بیماری به همکاری مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی نیاز است، اظهار داشت: مردم در دورهمی ها و اماکن شلوغ همچون عروسی ها شرکت نکنند این روزها شاهد برگزاری جشن های عروسی هستیم که در انتشار بیماری بسیار خطرناک است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان اضافه کرد: با توجه به اینکه سرعت انتقال بیماری کرونا با سویه دلتا بسیار بالا است لذا برای پیشگیری از ابتلا به کرونا حتما ماسک زده شود.

در موج پنجم کرونا مقاومت گیلان سبز در مقابل کرونای قرمز نتیجه نداد و بر اساس ارزیابی نرم افزار ماسک، تمام ١٧ شهرستان استان گیلان در وضعیت قرمز خیلی پرخطر قرار گرفتند.

کارشناسان بهداشتی در گیلان از مردم می خواهند که تنها برای امور بسیار مهم از منزل خارج شوند، برای خرید ترجیحاً از منزل خارج نشوند و قرنطینه خانگی و خانه نشینی را در اولویت خود قرار دهند.

تماس با قطرات تنفسی فرد آلوده به کرونا یکی از راه های ابتلا به ویروس کرونا است، این قطرات تنفسی از طریق سرفه، عطسه و صحبت کردن و حتی نفس های معمولی انتشار می یابد بنابراین رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک که بارها به آن توصیه شده برای پیشگیری از ابتلا بسیار مهم و تاثیر گذار است.

همچنين فرماندار صومعه سرا صبح امروز از پر شدن ظرفيت بيمارستان امام خميني(ره) صومعه سرا خبر داد و طبق آخرين رنگ بندي كرونا بخش تولمات و شهر تولم شهر نيز در وضعيت هشدار و قرمز كرونايي قراردارند.

کرونا تاکنون سه جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا و گاما داشته و دلتا جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است، به اذعان متخصصان سویه دلتا ۵۰ تا ۶۰ درصد نسبت به سویه‌های قبلی مسری‌ تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *