لینک کوتاه خبر

سود بی‌رنج برنج در جیب دلالان

سود برنج محصول پررنج گیلان به جیب دلال می رود و کشاورز از سود بالای این محصول بی نصیب است.

گیلان دومین استان تولید کننده برنج است و این روزها کشاورزان در حال برداشت محصول هستند. امسال افزایش قیمت نهاده‌های تولید، افزایش دستمزد کارگر، بارش باران و … همه و همه باعث شده تا قیمت تمام شده تولید برنج افزایش‌هایی را تجربه کنند و از آنجایی که معمولا کشاورزان در زمان کاشت و داشت برنج به نقدینگی زیادی لازم دارند، برای تهیه دست به دامان دلالانی می‌شوند که حاضرند این پول را قبل از برداشت برنج به آنها بپردازند به شرط آنکه پس از اتمام کار دنبال خریدار دیگری نباشند و به جای پولی که قرض گرفته‌اند، بخشی از محصول کشاورز را بر می‌دارند.

علی اکبری یکی از کشاورزان شهرستان رشت در گفت و گو با ایسنا گفت: با توجه به افزایش قیمت کود و سم و هزینه کارگری و بارش باران ‌امسال هزینه کشت و کارشان هم افزایش زیادی داشت.

وی افزود: کشاورز تمایل دارد که محصول خود را در زمانی بفروشد که سود بیشتری عایدش شود اما از آنجایی که قول داده تا پول قرض گرفته از دلال را ادا کند، چاره‌ای جز پرداخت قرض ندارد این در حالیست که با ارایه تسهیلات کم بهره می‌توان کمک کرد که کشاورز زیر بار چنین قرضی نرود.

کار از  کشاورز سود با دلال برنج

اسماعیلی یکی دیگر از کشاورزان شهرستان رشت گفت: دلالان برنج نه تنها در رنج تولید برنج با کشاورزان سهیم نیستند، بلکه گاهی دیده می‌شود که برنجی را که به بازار به نام برنج گیلان می‌فروشند، همان برنجی نیست که کشاورز آن را تولید کرده است بلک با دیگر برنج‌ها مخلوط می کنند تا بتوانند، نهایت بهره را ببرند.

وی افزود: اگر مردم بتوانند برنج را از دست خود شالیکاران گیلانی تهیه کنند، هم از نظر اقتصادی هم از نظر تهیه برنج یکدست به نفع خودشان خواهد بود.

این کشاورز رشتی تاکید دارد، زمین زندگی کشاورز است و اصلی‌ترین ابزار او برای ارتزاق است و دلش می‌خواهد با پرداختن به تولید این محصول بتواند نیاز خانواده خود را تامین کند و برای تحقق این امر نیاز به توجه دولت دارد.

شالیکار و مردم ناراضی دلال راضی

مسعود اسدی‌پرور مدیر جهاد کشاروزی شهرستان رشت نیز در ادامه این گفت و گو اظهار کرد: نداشتن پول نقد هنگام کاشت و داشت برنج موجب می‌شود کشاورزان از واسطه ها پول قرض کنند و به محض برداشت محصول برای ادای قرض بخشی از محصول خود را به این افراد بفروشند.

وی یادآور شد: برنج شهرستان رشت به سرعت در حال برداشت است و کشاورزان امسال محصول خوبی را از شالیزارهایشان برداشت کرده‌اند.

اسدی پرور ادامه داد: وضعیت شالیزاهاری رشت خوب است و پیش‌بینی می‌شود تا اواخر این ماه بخش عمده برنج شهرستان برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت تصریح کرد: ما به کشاورزان توصیه می‌کنیم بلافاصله پس از برداشت محصول اقدام به فروش برنج نکنند، زیرا به دلیل عرضه زیاد قیمت برنج هم افت پیدا می‌کند، این در حالیست که اگر کمی صبر کنند می توانند در ماه های آتی برنج را با قیمت بهتری بفروشند، اما برخی از آنها ناچار به فروش محصولشان هستند.

وی با بیان اینکه سود حاصل از افزایش قیمت برنج در جیب شالیکار نمی رود فقط به جیب واسطه ها می‌رود، خاطر نشان کرد: نبود نقدینگی لازم هنگام کاشت و داشت برنج موجب می‌شود که کشاورزان برای رفع نیازشان به پول کارگر و کمباین، خرید کود و سم و …از واسطه ها پول قرض کنند و هم اکنون به محض برداشت برنج برنج مجبورند که مقداری از محصول خود را با قیمت پایین تر بفروشند تا قرض خود را ادا کنند.

اسدی پرور گفت: دست واسطه‌ها از برنج رشت کوتاه نشده و بدون هیچ رنجی از نداشتن نقدینگی کشاورزان هنگام تولید محصول سود می برند، این در حالیست که با حمایت های جدی و پرداخت تسهیلات کم بهره به کشاورزان می‌توان این شالیکاران را از پول قرض کردن از واسطه‌ها بی‌نیاز کرد./ایسنا/خبرنگار رقیه قدیمی/ دبیر مریم قربانپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *