لینک کوتاه خبر

میرزاکوچک برگ زرینی در تاریخ معاصر گیلان رقم زد / ضرورت الگوسازی منطقی و باورپذیر از میرزا و قیام او برای نسل جوان

تولم نیوز: استاندار گیلان با بیان اینکه باید نام میرزا کوچک را از لابلای کتاب‌های تاریخ به زندگی مردم وارد کنیم، افزود: باید به فکر الگوسازی منطقی و باورپذیر از میرزا و قیام او برای نسل جوان باشیم.

به گزارش ایلنا از رشت، اجلاسیه تهران کنگره بین‌المللی میرزا کوچک جنگلی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده ولی فقیه در گیلان، استاندار، جمعی از مسئولان و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه ملی و استانی در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

اسدالله عباسی در این مراسم با بیان اینکه سردار جنگل یکی از افتخارات گیلان است که مدت‌ها به فراموشی سپرده شده بود، اظهار کرد: امروز میرزا کوچک خان را بهتر خواهیم شناخت و بهتر خواهیم شناساند.

وی با بیان اینکه حق میرزا این نیست که تنها یک سریالی درباره ایشان ساخته و سپس شخصیت او در تاریخ تحریف شود، گفت: حق گیلان این نبود و تلاش می‌کنیم تا چهره واقعی گیلان را رونمایی کنیم و این تازه آغاز ماجراست.

استاندار گیلان با اشاره به حضور پر نور میرزا در تاریک‌ترین روزهای استکبار و استبداد بیان کرد: اگرچه میرزا با خیانت منافقان داخلی و سنگدلی خارجی‌ها درهم شکست اما برگ زرینی در تاریخ معاصر گیلان رقم زد.

عباسی با بیان اینکه میرزا کوچک خان به معنی واقعی یک مبارز در راه ایران عزیز بود، افزود: میرزا تا جانی در بدن داشت در راه آزادی و آزادگی ملت خود ایستاد و در برابر بازی‌های رضاخانی و قلدربازی‌های رضاخان با به میدان آوردن مردم، نخستین جمهوری غرب آسیا را بنا نهاد.

وی با اشاره به تعبیر رهبر معظم انقلاب در خصوص نهضت میرزا که مینیاتوری از انقلاب اسلامی بود، گفت: این مبارز نستوه به مؤلفه‌های مشخصی عقیده داشته که شباهت بسیاری به مؤلفه‌های قیام امام خمینی (ره) در انقلاب اسلامی دارد.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه میرزا در تمام دوران قیام خود و تا لحظه آخر به اسلام مؤمن بود، تصریح کرد: میرزاکوچک، مردم را به صحنه آورد و رکن اساسی نهضت او مردم بودند و هرگز به خارجی‌ها اعتماد نکرد و رفع حوائج مردم و آبادانی مملکت از وجوه همت نهضت جنگل بود.

عباسی با بیان اینکه میرزا کوچک خان از همان ابتدا خط خود را از استبداد جدا کرد، گفت: میرزا هرگز تطمیع وعده‌های استبداد نشد و تا لحظه آخر برای مبارزه با دو سیاهی پلید تلاش و مجاهدت کرد و بالاخره سرش را پای هدف خود تقدیم کرد.

وی نفاق و نفوذ را از عوامل شکست نهضت جنگل برشمرد و بیان کرد: اگر قیام میرزا با نفوذ و خیانت شکست نمی‌خورد هرگز استبداد رضاخانی نمی‌توانست این نهضت مقدس را ریشه کن کند، این درس بزرگی است که هیچگاه نباید به دشمن اعتماد و اعتنا کرد.

استاندار گیلان رمز پیروزی میرزا را ایمان و عقیده و نفوذ جریان نفاق را از عوامل شکست نهضت جنگل دانست و افزود: درس‌ها و عبرت‌های نهضت جنگل همواره پیش روی ما گشوده است و باید این فرزند برومند گیلان را به نحو شایسته در اختیار آیندگان قرار دهیم.

عباسی با تأکید بر اینکه نباید شخصیت میرزا و قیام او را مصادره به مطلوب کنیم، گفت: میرزا یونس، روحانی مبارزی بود که همواره اسلام و مردم را در نظر داشت و برای اعتلای ایران قیام کرد و به شهادت رسید.

وی با بیان اینکه باید نام میرزا کوچک را از لابلای کتاب‌های تاریخ به زندگی مردم وارد کنیم، افزود: باید به فکر الگوسازی منطقی و باورپذیر از میرزا و قیام او برای نسل جوان باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ابزار رسانه و نهاد آموزش و پرورش باید بیش از پیش به فکر تولید آثاری در خصوص میرزا و قیام او باشند.

استاندار گیلان با تأکید بر اینکه ایجاد و ساماندهی موزه بزرگ برای قیام میرزا می‌تواند یکی از دستاوردهای این کنگره بین‌المللی باشد، بیان کرد: از تمامی متولیان می‌خواهم تا با تلاش خود از ظرفیت عظیم مردمی بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: در این رابطه وزارت خارجه می‌تواند با جمع آوری اسناد جنگل به خصوص از روسیه و آذربایجان یاریگر مسئولان داخلی در جمع‌آوری اسناد و مدارک نهضت جنگل باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *