لینک کوتاه خبر

گیلان در موج پنجم کرونا

تولم نیوز : کرونا که به گیلان آمد جزء درد و جدایی سوغات دیگری برای مردمان این خطه به همراه نداشت، در این مدت افراد زیادی برای رهایی از ویروس کرونا روزها از درد نالیدند و بسیاری دیگر در مبارزه با کرونا ناکام ماندند و با آسمانی شدن مصیبت را نصیب خانواده هایشان کردند.

بیمارستان های گیلان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ویژه در موج پنجم پر از درد و ناله بیمارانی است که کرونا قدرت شان را به اسارت گرفت، نفس هایشان را برید و آنان را به ابزارآلات مصنوعی تنفسی وابسته کرده است.

کرونا تنها به این بی رحمی ها بسنده نکرد و نمی کند. ناکامی مادر و دختر در جنگ با کرونا و جدایی آنان از خانواده هایشان و سختی این مصیبت برای بازماندگان ، مرگ پدر یک خانواده، داغ برادر و پدر و مادربزرگی از خانواده های دیگر صحنه های تلخ و دلخراش جفای بیماری کووید ۱۹ است که در این مدت جان عزیزان بسیاری از خانواده ها را گرفته و مصیبت های دردناک به جا گذاشته است.

نامه های دختر برای پدرش بی پاسخ ماند، کرونا جان پدر را گرفت، هر روز دختری به امید بهبودی برای پدر مبتلا به کرونایش نامه می نوشت، پرستاران بخش آی سی یو بیمارستان شریعتی اصفهان نامه ها را به تخت بیمار می چسباندند، اما این ویروس بی عاطفه مجال نداد و با مرگ پدر کاخ آرزوهای دختر ویران شد. با پیکر بی جان پدر برای دیدار ابدی بدرقه کرد که حکایتی دیگر از بی رحمی های کروتا است تا در قالب وئدیویی دلخراش در فضای مجازی دست به دست شود.

کرونا از اسفند سال ۹۸ بی سر و صدا وارد گیلان شد، ابتدا با ابتلا و مرگ یک پزشک قدرت نمایی کرد و پس از آن هر روز افراد زیادی را به خود مبتلا و به کام مرگ کشاند. روزهای سختی که ابتدا تصور می شد همه این روزها به زودی سپری شود، اما ویروس کرونا با گذشت این مدت با جهش های مختلف روز به روز چموش تر و خطرناک تر شد.

به گفته کارشناسان بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، کرونا در خیز پنجم به نسبت خیزهای گذشته وحشی تر شده و تعداد بیشتری را مبتلا و راهی بیمارستان کرده است. ظرفیت بیمارستان های گیلان تقریباً پر از بیماران کوویدی است و آمار مبتلایان رو به افزایش است ضمن اینکه دلایل این وضعیت را بسیاری بی‌توجهی عده ای در رعایت پروتکل های بهداشتی و تلاش برخی دیگر برای سفر می دانند.

کارشناسان با اشاره به شدت بیماری کووید ۱۹ در موج پنجم و بدحالی بیشتر مبتلایان می گویند که تاب و توان از کادر درمان بریده شده است. زیرا نیروهای درمانی ماههاست به صورت شبانه روز برای خدمات رسانی به بیماران کوویدی در تلاش هستند و افزایش بیماران کار را برای آنان دشوارتر می کند.

در تعطیلات گذشته هر کسی با هر دروغی تلاش کرد تا محدودیت ها و ممنوعیت ها را بشکند یا دور بزند و در کنار همه گیری افسار گسیخته کرونا به گشت و گذار بپردازد، افرادی که به دردها و جدایی های کرونا توجه ندارند، کسانی که این دردها و فراق ها نصیب شان نشده و با بی اعتنایی به توصیه های کادر بهداشت و درمان و مردم گیلان را به درد سر می اندازند.

درد آنجاست که وجود قبرستان های پر شده و راهروهای پرترافیک بیمارستانها، برخی از هموطنان در مواجعه با نیروهای انتظامی در اجرای محدودیت ها با صداقت بیان می کنند که برای تفریح از صدها کیلومتر آنطرف تر رانندگی کردند که تصاویر آن در فضای مجازی بسیار است.

اگر چه تعطیلات گذشته با سختگیری ها در جلوگیری از ورود مسافران به گیلان سپری شد اما به دلیل مسافرخیز بودن این استان همواره نگرانی برای ورود مسافر در ایام مختلف و افزایش مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در این استان وجود دارد.

پرستار بیمارستان رازی رشت با ابزار نگرانی از افزایش بیماران بستری مبتلا به ویروس کرونا در خیز جدید بیماری گفت: ظرفیت بیمارستان های این استان برای پذیرش بیماران کرونایی پر است که باعث شد در مرکز آموزشی درمانی رازی رشت بیمارستان صحرایی راه اندازی شود.

وی با گلایه از بی توجهی برخی هموطنان و اصرار آنان برای سفر به گیلان در شرایط سخت شیوع کرونا افزود: انتقال بیماری کووید19 در این استان بالا است، در چنین شرایطی ورود به گیلان برای گردش و تفریح به هیچ وجه منطقی نیست.

این پرستار گفت: کادر درمان در بیمارستان های گیلان برای ارایه خدمات رسانی به بیماران مبتلا به ویروس کرونا تحت فشار کاری هستند تعداد زیادی از همکاران گیلان به دلیل فشار کار بیمار شده اند در چنین وضعیتی تنها خواسته ما از مردم توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی برای کاهش بار بیماری است.

وی همچنین به فضای روانی بسیار سنگین در بیمارستان ها به دلیل مرگ و میر بالای بیماران اشاره کرد و تاکید کرد: روحیه کادر درمان به شدت کاهش یافته و اکنون وارد فشارهای روانی کار شده ایم که ممکن است حتی آسیب های عصبی به کادر درمان وارد کند.

به فکر کادر درمان باشیم

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با بیان اینکه سرعت انتقال ویروس کرونا به شدت بالا رفته از مردم می خواهند برای رهایی از این بیماری و دردسرهای آن تا می توانند توصیه ها و هشدارهای بهداشتی را جدی بگیرند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با قدردانی از تلاش شبانه روزی کادر بهداشت و درمان گفت: این نیروها برای خدمات رسانی به بیماران کرونایی شبانه روز پای کار هستند بنابراین ضروریست که مردم برای سلامت آنان توصیه های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا را جدی بگیرند.

دکتر فردین مهرابیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر چه به توصیه های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا بی توجهی شود، آمار مبتلایان افزایش یافته و فشار بر کادر درمانی در بیمارستان های استان گیلان بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه همچنان آمار بسترهای کرونا در استان گیلان بالا است، افزود: در چنین شرایطی رعایت توصیه های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا شامل استفاده جدی از ماسک، پرهیز از دورهمی و اجتناب از مسافرت باید بیش از پیش رعایت شود تا شاهد کاهش آمار مبتلایان بستری در بیمارستان ها باشیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ترشحات تنفسی افراد مبتلا را یکی از راه های ابتلا بیماری کووید ۱۹ عنوان کرد و افزود: مراکز پرجمعیت همچنان یکی از راه های انتقال و انتشار ویروس کرونا است که باید از حضور در این اماکن خودداری کرد.

کارشناسان بهداشتی تعطیلی ها و ممنوعیت های اخیر را در کاهش مبتلایان موثر می دانند و می گویند اگر چه روند آمار بسترهای مبتلا به ویروس کرونا در گیلان آهسته رو به بالا است اما در مقایسه با قبل از تعطیلات وضعیت بهتر است که البته باید منتظر آمارهای چند روز آینده باشیم.

لازم است به این نکته اشاره شود که امروز یکم شهریور به مناسبت روز پزشک، یاد و خاطره تمامی پزشکانی که در راه خدمات رسانی به بیماران کوویدی جانشان را از دست دادند، گرامی می داریم، بزرگان جان بر کفی که با شیوع ویروس کرونا بیماران را در برابر این بیماری تنها نگذاشتند و با تمام توان پای کار ماندند و در این راه شهید شدند.

یاد پزشکان وحید منصف کسمایی متخصص طب اورژانس و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دکتر محمد محمدی پزشک پیشکسوت رشتی، محمد علی ربیعی پزشک شفتی، رضا کوچکی نیا پزشک آستانه اشرفیه، حمید لطفی متخصص ارتوپدی صومعه سرایی و دکتر سیامک دیوشلی متخصص اطفال انزلی گرامی باد.

طی روزهای اخیر جمعی از مردم گیلان نیز در فضای مجازی با قدردانی از کادر بهداشت و درمان این استان از عادی انگاری برخی از هم استانی ها و همچنین هموطنان به ویژه در بی توجهی به پروتکل مهم “در خانه بمانید و پرهیز از سفر” گلایه کردند و افزودند: کادر درمان خسته است همه باید با رعایت پروتکل های بهداشتی و کاهش بار بیماری به یاری شان بشتابیم تا آمار مبتلایان نزولی شود.

طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی گیلان که صبح امروز یکشنبه منتشر شد، در حال حاضر ۲ هزار و ٣١ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند و تمام ١٧ شهرستان استان گیلان شامل رشت ، خمام، سیاهکل، لاهیجان، آستانه اشرفیه، صومعه سرا، شفت، رضوانشهر، تالش ، رودسر، رودبار، بندانزلی ، آستارا ،  لنگرود، ماسال، فومن و املش در رنگ بندی قرمز کرونایی قرار دارند.

تماس با قطرات تنفسی فرد آلوده به کرونا یکی از راه های اصلی ابتلا به ویروس کرونا است، این قطرات تنفسی از طریق سرفه، عطسه و صحبت کردن و حتی تنفس معمولی انتشار می یابد بنابراین رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک که بارها به آن توصیه شده برای پیشگیری از ابتلا بسیار مهم و تاثیر گذار است.

کرونا در دنیا تاکنون ۶ جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا ، گاما ، دلتا و لامبدا واتا داشته و دلتا یکی از  نسخه های جهش یافته این ویروس است، به گفته متخصصان سویه دلتا حداقل ۲ تا سه برابر نسبت به سویه‌ ووهان مسری‌ تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *