لینک کوتاه خبر

آتش بار دیگر به جان نیستان‌های انزلی افتاد

تولم نیوز:برای دومین بار طی ماه شهریور آتش به جان نیزارهای تالاب انزلی افتاد و این بار در منطقه چراغ پشتان حدود سه هکتار از نیزارهای این شهر در شعله های آتش می سوزند.

به گزارش ایرنا، آتش سوزی از ظهر دوشنبه هشتم شهریور در منطقه چراغ پشتان در محدوده تالاب انزلی آغاز شده و به دلیل نبود مسیر مناسب  دستگاههای خدمات رسان در حال ایجاد راه دسترسی به محل آتش سوزی هستند .
اکبر سبحانی دادستان انزلی از ستاد بحران استانداری گیلان به منظور اطفای حریق و جلوگیری از پیش روی آتش درخواست بالگرد کرده است.
در حال حاضر دو خودروی آتش نشانی شهرداری انزلی ، هلال احمر و محیط زیست با حدود ۲۰ نیروی انسانی در منطقه مستقر هستند .
سوم شهریور نیز پنج هکتار از نیزارهای روستای شانگهای پرده انزلی طعمه حریق شد که شواهد حاکی از عمدی بودن این آتش سوزی با هدف زمین خواری  بود.

در سال ۹۸ نیز حدود ۱۰ هکتار از نیزار های تالاب بین المللی انزلی توسط سودجویان به آتش کشیده شد .

تالاب بین المللی انزلی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار که از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق خمام، از جنوب شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود است ، طی چند سال گذشته مورد هجوم گونه ای گیاه به نام «سنبل آبی» قرار گرفته که مشکلات زیادی برای این اکوسیستم ارزشمند و زیستمندان آن ایجاد کرده است.

این تالاب سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید همچنین سازمان بین‌المللی حیات پرندگان، این تالاب را به عنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده‌ و جزو تالاب‌های طبیعی و آب شیرین کشور و  از جمله زیباترین مناظر آبی منطقه است.

تالاب انزلی محل تخم ریزی آبزیان و پناهگاه و مامن پرندگان بومی و مهاجر است، این تالاب که با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه ماهی و صدها گونه موجودات گیاهی اکوسیستم کم‌نظیری دارد، از سال ۱۳۵۴ جزو تالاب‌های بین‌المللی تحت حفاظت شناخته شد و مهم‌ترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر است .علاوه بر این سالانه پذیرای مسافران بی‌شمار داخلی و جهانگردان خارجی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *