لینک کوتاه خبر

باران آتش تالاب انزلی را به طور کامل خاموش کرد

تولم نیوز : بر اساس تازه ترین بررسی عوامل اطفای حریق با شروع بارندگی ها از صبح امروز جمعه در استان گیلان، باقی مانده آتش در دل تالاب بین المللی انزلی خاموش شد و دیگر اثری از آتش دیده نمی شود.

به گزارش ایرنا ، روز چهارشنبه پس از سه روز آتش سوزی و تلاش دستگاههای خدمات رسانی و مدد یک فروند بالگرد آب پاش جمعیت هلال احمر مازندران و پرواز یک فروند هواپیما آتش نشان وزارت دفاع سرانجام خلبان هواپیما و کارشناسان سازمان آتش نشانی از مهار حریق به طور کامل خبر داده بودند.

اما براساس اظهارات مسئولان محیط زیست شهرستان بندرانزلی آتش در برخی نقاط دوردست که فاقد راه دسترسی و باتلاقی بود مشاهده می شد که البته به صورت کنتزل شده بوده و به همین منظور گروهی متشکل از محیط بان گشت میدانی منطقه را انجام می دادند تا در صورت بروز مشکل با هماهنگی سایر گروهها اقدامات لازم برای اطفاء حریق را انجام دهند.

اما طبق تازه ترین ارزیابی تیم پایش و مدیریت بحران انزلی که صبح امروز در تالاب انجام شده است دیگر اثری از حریق و حتی دود ناشی از آن مشاهده نمی شود.

سیدفرشید فلاح رئیس اداره محیط زیست شهرستان انزلی در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به نظرات کارشناسان جهت جلوگیری از احتمال حریق مجدد با هماهنگی هلال احمر چادری در منطقه برپا شد و چهار نفر محیط‌بانان، سه نیروی سپاه و جمعیت هلال احمر مجهز به کوله پشتی های حاوی آب در منطقه مستقر بودند که به محض بروز حریق عملیات اطفاء را انجام دهند و با اطلاع رسانی به ستاد بحران شهرستان جلوی حریق گرفته شود.

وی اضافه کرد: با شروع بارندگی ها گروه مستقر در محل حادثه از منطقه خارج شدند و در حال حاضر محیط زیست در حال پایش منطقه برای اطمینان از خاموشی کامل حریق است.

رئیس محیط زیست انزلی با تاکید بر اینکه راههای دسترسی که به منظور مهار حریق ایجاد شد دوباره احیاء و به حالت طبیعی خود باز خواهد گشت، گفت: از این پس باید مراقب بود اراضی آتش گرفته توسط افراد سودجو تصرف نشود. به همین منظور از تردد خودرو و موتور سیکلت در منطقه ممانعت به عمل خواهد آمد.

فلاح با بیان اینکه احساس مسئولیت برای حفظ منابع باید بین آحاد مردم باشد، تاکید کرد: هر کسی که در حاشیه تالاب زندگی می کند باید این دغدغه و نگرانی را داشته باشد که حفظ منابع طبیعی مانند آب و هوای پاک مهمترین میراث برای آیندگان است.

وی اضافه کرد: حس مسئولیت پذیری باید بین مردم محلی داشته باشد و با اطلاع رسانی درست و به موقع همکاری لازم برای حفظ اکوسیستم های طبیعی داشته باشند تا با این مشارکت بتوانیم این نعمتهای خداوندی را حفظ کنیم زیرا تالاب علاوه بر میراثی جهانی بلکه برای مردم بومی نیز یک میراث هویتی است.

منطقه چراغ پشتان شهرستان بندرانزلی ۱۲ هکتار نیزار دارد که هشتم شهریور هشت هکتار بصورت عمدی دچار حریق شد و با محاسبه منطقه آتش سوزی هفت هکتار از این نیزارها به طور کامل سوخت و چهار هکتار با ایجاد موانع از آتش محافظت شد .

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان ضمن عمدی دانستن آتش سوزی تالاب پیشتر گفته بود در این ارتباط پنج نفر بازداشت شده و پرونده قضایی برای آتش سوزی انزلی تشکیل و در دست بررسی است.

سوم شهریور نیز پنج هکتار از نیزارهای روستای شانگهای پرده انزلی طعمه حریق شد که شواهد حاکی از عمدی بودن این آتش سوزی با هدف زمین خواری بود.

تالاب بین المللی انزلی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق خمام، از جنوب شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود است.

این تالاب سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید همچنین سازمان بین‌المللی حیات پرندگان، این تالاب را به عنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده‌ و جزو تالاب‌های طبیعی و آب شیرین کشور و از جمله زیباترین مناظر آبی منطقه است.

بخش زیادی از مرداب بین المللی انزلی و مناطق حفاظت شده آن در بخش تولمات قراردارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *