لینک کوتاه خبر

برخورد با آتش زنندگان کاه و کلش/ سرمایه‌ای که در مزارع گیلان به آتش کشیده می‌شود

تولم نیوز : به گزارش خبرگزاری شبستان_ رشت، گیلان یکی از قطب‌های مهم تولید بسیاری از محصولات کشاورزی و در رأس آن برنج محسوب می‌شود، از سوی دیگر بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی، 238 هزار هکتار اراضی شالیکاری در گیلان وجود دارد و هر ساله به طور تقریبی 750 هزار تن برنج سفید معادل 40 درصد از برنج مصرفی کشور در استان تولید می‌شود.

 

به عقیده کارشناسان جهاد کشاورزی کاه و کلش سرمایه‌‌ای است که با فروش آن ارزش اقتصادی خوبی عاید شالیکاران می‌شود اما شاهد آن هستیم که این سرمایه در مزارع با آتش از بین می‌رود امری که موجب تشدید آلودگی هوا در روزهایی می‌شود که گیلان به سختی در حال مبارزه با ویروس سرکش کرونا است و این گونه اقدامات به اصطلاح نفس استان را به شماره می‌اندازد.

 

آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی موضوعی است که به ویژه در سال‌های اخیر و همزمان با رشد جمعیت مورد توجه قرار گرفته است از طرفی اعلام شده کنترل آفات و علف‌های هرز، پاک شدن سریع زمین از بقایای گیاه قبلی و آسان شدن عملیات شخم مهم‌ترین دلیل اصلی روی آوردن کشاورزان به آتش زدن کاه و کلش در سطح مزارع است.

بحث جلوگیری از آتش زدن بقایای حاصل از برداشت برنج یا همان کاه و کلش و دادن آگاهی لازم به کشاورزان و همچنین برخوردهای قهری از جمله راهکارهایی محسوب می‌شود که توسط نهادهای مسئول و ذیربط برای ممانعت از این امر در دستور کار قرار گرفته است.

* طبق ماده 20 قانون هوای پاک آتش زدن بقایای برداشت برنج در شالیزارها ممنوع است

طبق اعلام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان، قانونگذار برای پدیده آتش زدن کاه و کلش پس از فصل برداشت برنج جرم‌انگاری انجام داده است به طوری‌که آتش زدن بقایای برنج در شالیزارها جریمه نقدی داشته و در صورت سرایت آتش به جنگل برای آن مجازات حبس برای آن پیش‌بینی شده است.

 

بر همین اساس احمد آقایی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان در گفت‌وگویی اعلام کرد؛ طبق ماده 20 قانون هوای پاک مصوب سال 96 پدیده آتش زدن بقایای برداشت برنج در شالیزارها ممنوع اعلام شده است.

 

به گفته آقایی تغییر در ساختار و بافت روستاها، مهاجرت مردم به سمت شهرها و نبود امکانات لازم نظیر انبار از جمله عواملی هستند که به رشد این پدیده یعنی به آتش کشیدن کاه و کلش برنج کمک کرده‌ است.

* آتش زدن مزارع پس از برداشت برنج با هدف جلوگیری از آفات باوری اشتباه است

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان نیز به موضوع آتش زدن بقایای برداشت برنج در مزارع و شالیزارهای استان اشاره کرد و بیان داشت: بر اساس یکسری باوری‌های اشتباه در سنوات گذشته شالیکاران پس از پایان عملیات برداشت برنج مزارع خود را آتش می‌زدند.

 

«علی موسوی» جلوگیری از توسعه آفت کرم‌های ساقه‌خوار برنج را از جمله دلایلی که کشاورزان اقدام به آتش زدن بقایای برداشت برنج می‌کردند اعلام کرد و افزود: سوزاندن کاه و کلش موجبات آلوده شدن هوا را فراهم کرده و باعث ایجاد مشکل تنفس برای مردم می‌شود از طرفی با این اقدام عایدی اقتصادی هم متوجه کشاورزان نمی‌شود.

 

 

*آتش زدن کاه و کلش جرم است؛ با متخلفان برخورد می‌شود 

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان نیز فصل برداشت برنج از شالیزارهای استان گیلان و به تبع آن اقدام برخی در به آتش کشیدن کاه و کلش را در مزارع مورد اشاره قرار داد و  اظهار داشت: به لحاظ مسائل زیست محیطی آتش زدن کاه و کلش جرم است بنابراین با افرادی که اقدام به این کار کنند برخورد می‌شود.

«ساسان اکبری‌پور» از گشت‌های ویژه نیروهای این یگان با هدف جلوگیری از آتش زدن باقیمانده جمع‌آوری برنج و کاه و کلش خبر داد و عنوان کرد: علاوه بر اینکه هم‌اینک با مشکل شیوع کرونا مواجهیم آلودگی هوا ناشی از به آتش کشیدن کاه و کلش می‌تواند مشکلات موجود را افزایش دهد و سلامت عمومی را به خطر بیندازد.

 

اکبری‌‌پور با بیان اینکه بر اساس ماده 20 قانون هوای پاک و ماده 688 قانون مجازات اسلامی آتش زدن کاه و کلش برنج جرم محسوب می‌شود تصریح کرد: افرادی که اقدام به آتش زدن کاه و کلش کنند به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

 

وی با اعلام اینکه دور تا دور شهرستان رشت به عنوان مرکز استان گیلان پوشیده از مزارع برنج است به همین علت آتش زدن کاه و کلش همه‌ساله معضلات زیادی را برای شهرستان رشت ایجاد می‌کند، کنترل، پایش و گشت‌زنی مستمر در سطح استان توسط نیروهای این یگان و برخورد با افراد خاطی درصورت مشاهده تخلف را متذکر شد و اضافه کرد: بدون تردید برای داشتن هوایی سالم و پاک و جهت حفاظت از ذخایر ارزشمند محیط زیست، مشارکت آحاد مردم جامعه در این امر ضروری است.

 

اکبری‌‌پور در پایان با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی لازم در بحث خودداری از آتش زدن کاه و کلش و تذکرات، هشدارها و توصیه‌های لازم از طریق حفاظت محیط زیست گیلان انجام شده است خاطرنشان کرد: با همکاری و مساعدت همگانی بسترهای لازم برای حفظ ذخایر ارزشمند محیط‌زیست و همچنین هوای پاک فراهم می‌شود.

آمارها و گزارشات نشان می‌دهد در پی افزایش ضریب مکانیزاسیون در بخش کشاورزی، وجود ماشین‌آلات دسته‌بندی کاه و کلش، ارتقاء آگاهی‌های عمومی در جمع کشاورزان و با افزایش ارزش اقتصادی فروش بقایای حاصل از جمع‌آوری برنج، آتش زدن کاه و کلش در سطح مزارع کاهش پیدا کرده است.

 

اما با تمام این‌ها و طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان همچنان شاهد آتش زدن کاه و کلش به شکل موردی در سطح شهرستان‌هایی مانند سیاهکل، رشت و صومعه‌سرا توسط کشاورزان هستیم که می‌طلبد برای ممانعت کامل از این کار اقدامات لازم اتخاذ و اجرایی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *