لینک کوتاه خبر

تولید پیله ابریشم کشور در مدار اقتصادی قرار گرفت

تولم نیوز به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی؛ عدیل سروی زرگر گفت: برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام شده در ۵ حوزه احیای باغات توت، ارتقای کیفیت تخم نوغان، آموزش و توانمندسازی کشاورزان و کارشناسان و پرورش پاییزه، تولید پیله ابریشم را اقتصادی‌تر کرده است.

به گفته او امسال ۹۷ درصد هدف تولید پیله ابریشم محقق شد و رکورد ۱۳ ساله تولید به دست آمد.

میزان تولید پیله‌ تر ابریشم در بهار و پاییز امسال را یک هزار و ۷۰۱ تُن بود که با این تولید، میزان خود اتکایی صنعت فرش و منسوجات ابریشمی به تولید داخل ظرف ۳ سال اخیر از ۲۸ درصد به ۵۲ درصد ارتقا یافته است.

پرورش پیله‌ تر ابریشم متناسب با شرایط آب هوایی هر استان از اوایل فروردین هر سال آغاز و در یک دوره ۴۵ روزه انجام می‌شود.

عملکرد تولید پیله‌ تر ابریشم در کشور

متوسط عملکرد تولید پیله‌ تر ابریشم کشوری نیز به ازای هر جعبه پرورش تخم نوغان به ۳۷ کیلوگرم رسید و این در حالی است که بهره برداران نمونه ۵۵ تا ۶۰ کیلوگرم از این محصول را به ازای هر جعبه تخم نوغان تولید می‌کنند.

رئیس مرکز نوغانداری کشور می‌گوید: سالانه ۴۶ هزار جعبه تخم نوغان میان تولیدکنندگان توزیع می‌شود و برای سال آینده نیز ۵۰ هزار جعبه تخم نوغان از سوی سازمان‌های جهاد کشاورزی برای پرورش کرم ابریشم درخواست شده است.

پرورش دوم یا پرورش پاییزه کرم ابریشم

به گفته سروی زرگر پس از ۲۳ سال وقفه، از ۳ سال پیش پرورش پاییزه در ۶ استان گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و تهران به صورت پایلوت به اجرا درآمد و در پاییز امسال ۳۷۶ جعبه تخم پرورش نوغان در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفت.

پرورش پاییزه در اقلیم‌هایی که فصل خزانشان با تأخیر شروع می‌شود، امکان‌پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *