لینک کوتاه خبر

خاکسپاری سایه به صبح روز شنبه موکول شد

به گزارش تولم نیوز مراسم تشییع امیرهوشنگ ابتهاج، متخلص به «سایه» صبح امروز با حضور هنرمندان و شاعران در مقابل تالار وحدت برگزار شد.

احمد جلالی، رایزن سابق فرهنگی ایران و نماینده پیشین کشورمان در یونسکو هم در خصوص شخصیت امیر هوشنگ ابتهاج متخلص به سایه گفت: من در چند روز آخر زندگانی سایه کنار او بودم در کلن و همچنان که دخترش اشاره کرد تا زمانی که فرسودگی بدن اجازه می‌داد در آن حالت بیماری که منجر به مرگ او شد، همچنان او را می‌شد سرحال کرد و برق به چشمان او انداخت و من این حیله را می‌دانستم که اگر برای سایه شعر بخوانی جان می‌گیرد.

وی افزود: وقتی در آن روز به خصوص همراه یلدا به سراغش رفتیم و یلدا او را بیدار کرد و بعد من شروع کردم به شعر خواندن در همان حال دیدم چشمانش براق‌تر می‌شود و شروع کرد به فکر کردن. آن غزل «شمع خودسوخته بزم غریبانه خویشم/ غم بیگانه ندارم که به پروانه خویشم» زمانی که این را خواندم، سایه شروع کرد به فکر کردن و گفت این نشأت گرفته از یک مصرع از غزل حافظ است که می‌گوید: «بعد ازین روی من و آینه وصف جمال» و من چقدر خوشحال شدم که در آن حال او همچنان با شعر فارسی سخن می‌گفت و سه ساعت در همان حالت بحث شعر را ادامه دادیم.

جلالی افزود: ما برای اینکه از سایه بهره ببریم، باید رگ خواب او را به دست می‌آوردیم. زحمتی را که او کشیده است، ابتدا خودش درک می‌کند و سپس اهل فن می‌دانند که چه نکاتی را به کار برده است. اگر دانه درشت‌های شعر فارسی صد سال گذشته را غربال کنیم، قطعاً ابتهاج در شمار دو، سه نفر برتر این حوزه قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به روند سرودن غزل‌های سایه  بیان کرد: سایه برای اکثر غزل‌هایش گاهی دو، سه و چهار سال وقت صرف می‌کرد تا غزل سروده شود. یعنی گاهی چیزی به ذهنش می‌رسیده و در یک لحظه بیتی را یادداشت می‌کرده و بعد‌ها این بیت در اندیشه او یک بیت در میانه غزل می‌شد و بعد همچنان این را پرورش می‌داد.

رایزن سابق فرهنگی کشورمان خاطرنشان کرد: غزل «مژده بده یار پسندید مرا» در همین قاعده است؛ زمانی که مهمان «مؤمن قناعت» در سمرقند بود، شعری می‌خوانَد و یک سمرقندی به شوق می‌آید و گونه او را می‌بوسد و همان جا این غزل سروده می‌شود.

خاکسپاری هوشنگ ابتهاج به فردا موکول شد

دختران مدرسه «سلاله» که در زمان حیات با سایه به گفت‌وگو پرداخته بودند، در این مراسم به شعرخوانی پرداختند و در پایان یلدا ابتهاج دختر سایه با بیان اینکه احتمال تأخیر در رسیدن به رشت برای مراسم تدفین وجود دارد، گفت: امروز به سمت رشت حرکت خواهیم کرد و به احتمال دیر رسیدن قرار شد مراسم تدفین فردا شنبه پنجم شهریور از ۸ صبح در باغ محتشم رشت برگزار شود.

منبع دیار میرزا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *