لینک کوتاه خبر

فوری: لغو برخی از تحریم های هسته ای ایران از سوی آمریکا/ توضیح وزارت خارجه آمریکا درباره معافیت تحریمی ایران

ایالات متحده آمریکا در بحبوحه مذاکرات وین که به روزهای حساسی رسیده است، معافیت برخی تحریم‌های هسته‌ای ایران را بازگردانده است. یک مقام دولت بایدن روز جمعه از معافیت تحریمی ایران خبر داد. این مقام افزود که مذاکرات فنی که با این معافیت‌ها تسهیل می‌شود در هفته‌های پایانی گفت‌وگوها ضروری است.

آمریکا معافیت برخی تحریم‌های هسته‌ای ایران را بازگرداند

ایالات متحده آمریکا در بحبوحه مذاکرات وین که به روزهای حساسی رسیده است، معافیت برخی تحریم‌های هسته‌ای ایران را بازگردانده است.

یک مقام دولت بایدن روز جمعه از معافیت تحریمی ایران خبر داد. این مقام افزود که مذاکرات فنی که با این معافیت‌ها تسهیل می‌شود در هفته‌های پایانی گفت‌وگوها ضروری است.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرد که این معافیت تحریمی نباید به عنوان سیگنالی تلقی شود که واشنگتن به دنبال دستیابی به تفاهمی برای بازگشت به توافقی است که به صورت رسمی با نام برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می شود.

مذاکرات وین با هدف رفع تحریم های آمریکا و بازگشت این کشور به برجام وارد مرحله حساسی شده است.

دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در راستای سیاست فشار حداکثری، معافیت تحریمی برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران را لغو کرده بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز نوشت در حالی که مذاکره کنندگان آمریکایی خود را برای بازگشت به وین برای ادامه مذاکرات آماده می کنند، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا چند معافیت تحریمی مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای غیرنظامی ایران را امضا کرد. این اقدام با هدف لغو تصمیم دولت ترامپ در پایان دادن به این معافیت‌های تحریمی بوده است.

آسوشیتدپرس نوشت که این معافیت‌های تحریمی با هدف ترغیب ایران به بازگشت به توافق هسته‌ای سال 2015 صورت می گیرد که دولت ترامپ به صورت یکجانبه از آن خارج شد.

بر اساس گزارش‌ها، با صدور این معافیت تحریمی، شرکت‌های چینی، روسی و اروپایی که با برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران همکاری داشتند می توانند بدون نگرانی از تحریم‌های آمریکا، به این همکاری بپردازند.

دولت پیشین آمریکا به ریاست ترامپ بعد از خروج از برجام در راستای راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق و اعمال تحریم‌های جدید به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز مانند ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورد.

فشار کنگره برای سئوال از رابرت مالی درباره مذاکرات ایران

تندروها و جمهوریخواهان در آمریکا که همزمان با مذاکرات وین میان ایران و گروه ۱+۴ تحرکات خود را شدت بخشیده اند، در تازه ترین اقدام، خواستار توضیحات “رابرت مالی” نماینده ویژه دولت دموکرات جو بایدن در امور ایران درباره مذاکرات وین و پاسخگویی او به سوالاتی شده اند.

پایگاه اینترنتی واشنگتن فری بیکن روز جمعه به وقت محلی در گزارشی نوشت که جمهوری خواهان آمریکا خواهان شهادت رابرت (راب) مالی در مقابل کنگره شده اند.

این تارنمای نزدیک به نومحافظه کاران آمریکا نوشت که نامه ۹ جمهوریخواه به وزارت امور خارجه آمریکا نشان می دهد که گروهی از رهبران سیاست خارجی جمهوریخواه از دولت بایدن خواسته اند که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مورد تلاش های خود برای احیای برجام به کنگره شهادت دهد.

بر اساس این گزارش، رابرت مالی که سال گذشته برای رهبری مذاکرات با ایران منصوب شد، با وجود درخواست های مکرر جمهوری خواهان، از زمان تصدی این سمت، در کنگره حضور نیافته است. انتخاب رابرت مالی به عنوان نماینده ویژه ایران پیش از این با مخالفت هایی در کنگره آمریکا مواجه شده بود.

واشنگتن فری بیکن نوشته است با توجه به اینکه انتظار می‌رود دولت بایدن در هفته‌های آتی توافق با ایران را اعلام کند، راب مالی برای پاسخ به سووالات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان تحت فشار قرار گرفته است.

واشنگتن فری بیکن نوشت که درخواست برای این جلسه استماع درحالی صورت می گیرد که به گفته قانونگذاران جمهوری خواه تیم مذاکره کننده امریکا تحت رهبری راب مالی در بی نظمی و آشفتگی کامل است.

قانونگذاران به جدایی اخیر یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا که خواهان موضع سخت گیرانه تر در قبال ایران در مذاکرات بوده است، اشاره می کنند.

بر اساس این گزارش، جمهوری خواهان به دنبال کسب پاسخ به چندین سوال کلیدی پیرامون مذاکرات هستند. این سوالات شامل موارد زیر می شوند: چرا مقامات وزارتخانه از تیم مذاکره کننده کنار گذاشته می شوند؟ موضع فعلی دولت امریکا در مورد لغو تحریم ها علیه ایران چیست؟ چرا تحریم های کلیدی در بخش انرژی ایران کامل اعمال نمی شود؟ برنامه هسته ای ایران و افزایش غنی سازی اورانیوم آن در چه وضعیتی قرار دارد؟

در نامه جمهوریخواهان همچنین آمده است: اشتیاق دولت بایدن به بازگشت به توافق هسته ای به رغم تشدید تنش ها و عدم سازش ایران، یک اشتباه محاسباتی بزرگ است که بازدارندگی را کاهش داده و اهرم ما در مذاکرات را تضعیف می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *