لینک کوتاه خبر

موضع ایران در قبال جنگ اوکراین

جنگ در اوکراین اتحادها و روابط بین کشورهای سراسر جهان از جمله در منطقه غرب آسیا را مورد آزمایش قرار داده و موضع ایران در قبال این مسئله برخلاف دیگر کشورهای منطقه، درخور توجه است.

 روزنامه تهران تایمز در سر مقاله امروز خود به تبیین و توضیح موضع ایران در قبال درگیری بین روسیه و اوکراین پرداخت.

تهران تایمز در این باره با اشاره به واکنش‌های آشکار به جنگ اوکراین در منطقه، نوشت که چندین کشور منطقه‌ای که به عنوان متحدان ایالات متحده تلقی می‌شوند، مواضعی اتخاذ کرده‌اند که نشان دهنده شکاف بین واشنگتن و متحدانش در منطقه است.

رژیم صهیونیستی، مهمترین متحد ایالات متحده در منطقه، با اکراه، جنگ در اوکراین را محکوم کرده است و همچنین ترکیه با وجود محکوم کردن جنگ، از غرب انتقاد می‌کند.

شکاف یاد شده در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس آشکارتر است جایی که آنها با اتخاذ موضعی خنثی و بدون انتقاد واضح از روسیه، به درخواست برای کاهش تنش‌ها بسنده کردند.

متحدان عرب آمریکا که اتفاقاً از کشورهای صادرکننده نفت هستند و از آنها انتظار می‌رود از طریق افزایش تولید بیشتر نفت، افزایش ناگهانی قیمت نفت را مهار کنند، تمایلی به عجله برای نجات واشنگتن ندارند و این کار پیام شکایت آنها از بی توجهی پیشین ایالات متحده به نیازهای شان را در بر دارد.

ایران تنها کشوری در منطقه است که با اتخاذ موضعی متعادل خواستار گفتگو و دیپلماسی جهت حل اختلافات شده و همزمان نیز بر خطرات مرتبط با گسترش ناتو به سمت شرق را تاکید کرده است.

موضع یاد شده در تماس تلفنی ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران با «ولادیمیر پوتین» همتای روس وی اعلام شده است.

رئیسی در این باره به پوتین گفته است: گسترش ناتو تهدیدی جدی برای ثبات و امنیت کشورهای مستقل در مناطق مختلف است.

همزمان اما نمی‌توان نیاز به دیپلماسی را علی رغم گسترش ناتو نادیده گرفت، بنابراین، ایران بر ضرورت دیپلماسی و گفتگو نیز تاکید کرده است و علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ایران در این باره اعلام کرد: نگرانی در مورد گسترش ناتو قابل درک است، اما دیپلماسی ضروری است.

همچنین حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران با انتشار توییتی و با توضیح درباره موضع ایران نوشت: بحران اوکراین ریشه در تحریکات ناتو دارد. ما اعتقادی به توسل به جنگ به عنوان راه حل این مسئله نداریم. برقراری آتش بس و یافتن راه حلی سیاسی و دموکراتیک ضروری است.

پیشتر نیز سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران از آغاز عملیات نظامی و تشدید درگیری‌ها در اوکراین ابراز تاسف کرده و گفته که تهران با نگرانی تحولات این کشور را دنبال می‌کند.

موضع ایران در قبال بحران اوکراین دو جنبه است: درک نگرانی روسیه در مورد گسترش ناتو و ترجیح دیپلماسی در برابر جنگ.

این مسئله در بیانیه خطیب زاده درباره وضعیت اوکراین مشخص بود. وی دراین باره گفت: متأسفانه اقدامات تحریک آمیز ناتو به رهبری ایالات متحده منجر به وضعیتی شده است که منطقه اوراسیا را در آستانه یک بحران بزرگ قرار داده است.

موضع ایران از همان ابتدا در اظهارات خطیب زاده هویدا بود که گفت: همزمان با گسترش بحران در اوکراین، ایران همه طرف‌ها را به خویشتنداری دعوت می‌کند و معتقد است از هر اقدامی که می‌تواند تنش‌ها را تشدید کند باید اجتناب شود.

وی همچنین از همه طرف‌ها خواست تا برای حل اختلافات از طریق گفتگو و در چارچوبی مسالمت آمیز تلاش کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *