لینک کوتاه خبر

پرونده گنج های روستای گوراب تولم

تولم نیوز : شاید بار ها نام روستای تاریخی گوراب به گوشتان خورده باشد این روستا یکی از قدیمی ترین روستاهای استان گیلان است . برخی این روستا را با نام پل خشتی تاریخی گوراب میشناسند  و برخی گوراب را از روی گنج های نهفته در خاکش به یاد دارند .

پل خشتی گوراب

این پل در منتهی الیه شمال غربی روستای گوراب تولم ، بر روی یکی از شاخه های فرعی رودخانه گازروبار و در جهت شرق به غرب قرار دارد . جهت پل شرقی و غربی دارای یک دهانه با قوس جناغی است جان پناه جنوبی تقریباً سالم مانده است در حالیکه جان پناه شمالی پل تا حدود 80 درصد تخریب شده که ارتفاع باقی مانده جان پناه در ضلع شمالی در بعضی نقاط به 30 سانتیمتر می رسد . کف گذرگاه پل در گذشته سنگ فرش بوده و قسمتهای زیادی از آن بر اثر تردد وسایل نقلیه از بین رفته است . آثاری از قسمتی از قوسی کوچکتر در ضلع شرقی پل مشهود می باشد و به تبع وجود دهانه هایی دیگر را در ساختار پل اشاره می نماید که با کمی کاوش و خاکبرداری از اطراف پل این امر نیز ممکن می گردد. ملات بین آجرها از نوع ساروج می باشد.

گوراب تولم در زمان حکومت صفوی مرکز خزانه داری حکومت منطقه و وابسته به فومن بود ، طی اطلاعاتی که از بزرگان این روستا کسب کردیم مالیات های زیاد ، حمله مغول ها و… باعث شد تا ساکنان این روستای تاریخی سکه ها و اجناس گرانبهای خود را در زیر زمین مخفی کنند ، همچنین حملات راهزنان به خزانه و تخریب ساختمان آن در جنگ ها نیز باعث می شد تا برخی از بسته های سکه زیر زمین بمانند .

 دز زمان حکومت پهلوی مردم این روستا به صورت اتفاقی سکه هایی ( نقره ، مس و طلا ) نیز یافتند . این سکه ها درون کوزه هایی قرار داشتند . طبق قوانین این زیر خاکی ها متعلق به دولت و سازمان میراث فرهنگی میباشند اما حال  برخی افراد سود جو ( داخل و خارج کشور ) هستند که بهای خوبی برای این سکه ها میپردازند و همین باعث شده است که دزدانی شبانه به این روستا بیایند و طبق اطلاعات ( نقشه ، کتاب و… ) شروع به حفاری کنند که البته یافتن آن سکه ها کار آسانی نیست یا به اعتقاد یک سری از مردمان به “شانس” بستگی دارد .

بار ها مشاهده شده که مردم در حال شخم زدن مزرعه شاهد بیرون آمدن آجر های خشتی ، کوزه های شکسته شده و… باشند ولی این میراث که گوراب را نسبتا معروف کرده ضرر هایی هم دارد …. کنده کاری های کنار جاده و زمین های شخصی مردم از جمله این ضرر هاست . همچنین درختی قدیمی در این روستا وجود دارد که به گفته مردم حداقل ماهی 2 بار به صورت مخفیانه حفاری می شود و حال این حفره ها به یک گودال بزرگ تبدیل شده اند …

 

 

در آخر به دوستان گنج دوستی که قصد حفاری و بیرون آوردن زیر خاکی از این روستا را دارند باید گفت : ای دوست برو نان از عمل خویش بخور که نابرده رنج گنج ……

اختصاصی : تولم نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *