لینک کوتاه خبر

کرونا؛ هجومی فراتر از زیرساخت‌های فرسوده درمانی گیلان

تولم نیوز : به نقل از ایرنا ، چتر کرونا از یک سال و نیم گذشته تاکنون در استان گیلان گسترانیده شده است، در این مدت تلاش های زیادی برای کنترل این بیماری انجام گرفته، اما زیرساخت های فرسوده بهداشتی درمانی، گیلان را برای ارایه خدمات رسانی مطلوب به بیماران با مشکلاتی مواجه کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مراکز بهداشتی و درمانی گیلان قبل از شبوع ویروس کرونا با مشکلاتی از جمله فرسودگی بیمارستان ها با قدمت ۵۰ و ١٠٠ ساله، کمبود نیروی های پرستاری و کمبود تحهیزات و امکانات مواجه بود که با شیوع بیماری کووید ١٩ مضاعف شد.

جلسه مطالبه گری گروه های جهادی گیلان نسبت به کمبودهای مدیریت بحران کرونا عصر روز شنبه(دیروز) از سوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در سالن جلسات نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد.

جمعی از گروه های جهادی گیلان در این جلسه از وضعیت نامطلوب بحران کرونا در این استان گلایه و بیان کردند که هدفشان از برگزاری این چنین جلسه ای صرفا مطالبه گری و انتقال دغدغه های اجتماعی و  بوده و خرج از زاویه های محاکمه ای است.

آنان با اشاره به آمار مبتلایان و فوتی های ناشی از کرونا در بیمارستان های گیلان گفتند: یقین اقدامات کافی نبوده یا به موقع انجام نگرفته که شاهد مرگ پدر خانواده، فرزند و دیگر عزیزان خانواده ها هستیم.

گروه های جهادی گیلان در این جلسه کمبود کادر پرستاری و پیراپزشکی، خطر فرسودگی کادر درمان و فشار مضاعف بر پرستاران ، کم انگیزه شدن پرستاران شرکتی، سلیقه شخصی برای بستری بیماران کرونایی، ضعف مدیریت در واکسیناسیون و عدم تهویه مناسب در بیمارستان ها را از جمله مهمترین موارد در مدیریت نامطلوب بحران کرونا در استان عنوان کردند.

یکی از جهادگران در این جلسه مشکلات تامین اکسیژن برای بیماران کوویدی را داغ ترین مسئله این روزها عنوان کرد و افزود: بعضا اکسیژن سازها کیفیت مطلوب نداشته یا دچار اختلال و خاموشی می شوند، اما سوال اینجاست که چرا دوباره همان مدل ها خریداری می شود؟

وی با بیان اینکه در برخی از سطوح شاهد سوء مدیریت هستیم، اظهار داشت: کمبود نیرو در بیمارستان ها به ویژه در بخش خدمات به خدمات رسانی بیماران ضربه زده است.

چالش های درمانی گیلان و زیرساخت های معیوب

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه از گذشته چالش های زیادی در حوزه های بهداشتی و درمانی داشتیم و  زیرساخت ها معیوب بود، گفت: راه اندازی اورژانس هوایی کشور، افتتاح

مرکز کوهورت سالمندی، افزودن ١٧ دستگاه آمبولانس پیشرفته به ناوگان اورژانس، افزایش پایگاه های اورژانس، افتتاح نخستین مرکز کاشت حلزون در شمال کشور و خرید و تجهیز خوابگاه دانشجویی از جمله اقدامات انجام شده طی این دوران بوده است.

دکتر ارسلان سالاری بیان داشت: افتتاح ٣٢ پروژه عمرانی ، راه اندازی ٩ دستگاه سی تی اسکن، راه اندازی ۲۶ دستگاه اکسیژن ساز و تهیه ۸۵۰ قلم تجهیزات پزشکی ار دیگر اقدامات است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با بیان اینکه جزو اولین استان های درگیر بیماری کرونا بودیم اظهار داشت: از ابتدای شیوع کرونا حدود ۶۰ هزار بیمار کوویدی در بیمارستان های استان بستری شدند.

وی با اشاره به انجام تست سرپایی نزدیک به ۲۹۰ هزار نفر در گیلان در این مدت افزود: از همه ظرفیت ها و سازمان ها برای حل مشکلات حوزه سلامت و مقابله با کرونا استفاده کردیم.

دست بسته گیلان برای جذب نیرو

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در پاسخ به مطالبه جهادگران گفت: مقدار مصرف اکسیژن به دلیل تعداد زیاد بیماران بیش از میزان تولیدی استان است که از استانی مانند تهران دریاقت می کنیم.

دکتر انوش دهنادی مقدم همچنین درباره کمبود نیرو از جمله نیروهای خدماتی در بیمارستان های استان اشاره کرد و افزود: مجوز جذب نیرو نداریم و بدون مجوز نمی توانیم نیرو استخدام کنیم.

وی با اشاره موج های پی در پی کرونا طی بیش از یکسال و نیم اخیر تحمیل نیاز نیروی به مراکزدرمانی گیلان اظهار داشت: در تلاشیم تا کیفیت درمان را ارتقاء دهیم که تحقق این مهم همت همگانی را می طلبد.

محدودیت سهمیه واکسن در برابر نیروهای واکسیناسیون

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این جلسه درباره واکسیناسیون گفت: معضل استان ما نیرو و مکان برای تزریق واکسن نیست. گیلان توانایی تزریق هشت هزار دوز واکسن کرونا را در هر ساعت دارد.

دکتر آبتین حیدرزاده افزود: آنچه که گیلان را در واکسیناسیون محدود کرده تعداد واکسنی است که به این استان اختصاص داده می شود.

بر اساس آخرین ارزیابی نرم افزار ماسک شهرستان های رودسر، املش، شفت، فومن و رضوانشهر نارنجی و رشت ، خمام، سیاهکل، لاهیجان، آستانه اشرفیه، صومعه سرا، تالش ، رودبار، بندانزلی، آستارا ، لنگرود و  ماسال به لحاظ رنگ بندی کرونایی، قرمز “پرخطر کرونایی” هستند.

بر اساس آخرین آمار افزون بر یکهزار و ٧٠٠ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان گیلان بستری هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *