لینک کوتاه خبر

۳۰ هکتار از نیزارهای مرداب انزلی دچار حریق شد

تولم نیوز: رییس سازمان آتشنشانی شهرداری بندرانزلی از آتش سوزی حدود ۳۰ هکتار از نیزار های روستای شانگهای پرده انزلی خبر داد.

مهرداد رضاپور شامگاه روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت :حدود ساعت ۱۴ با اعلام گزارش حریق در نیزارهای تالاب انزلی دو ماشین آتش نشانی شهرداری انزلی به محل حادثه اعزام و اقدام به اطفاء حریق کردند.

وی خاطرنشان کرد:شواهد نشان می دهد آتش سوزی بصورت عمدی از منطقه ای در مجاورت تصفیه خانه فاضلاب شانگهای پرده و سوزاندن کاه و کلوش در مزارع با هدف زمین خواری صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه آتش سوزی همچنان ادامه دارد تصریح کرد: وجود کانال آب کشاورزی مانع سرایت آتش به مناطق مسکونی شده و خوشبختانه خطر جانی و مالی مردم این منطقه را تهدید نمی کند.
وی یادآور شد: از شروع آتش سوزی تاکنون پنج ماشین آتش نشانی از شهرداری انزلی ، منطقه آزاد انزلی، سازمان بنادر و دریانوردی و یک ماشین آتش نشانی آبرسان از رشت به منطقه اعزام شده اند و هر یک از ماشین های آتش نشانی از یک مسیر به آتش حمله کرده اند.
رضاپور اضافه کرد: بخشی از آتش با شلنگ آتش نشانی و بخشی به صورت دستی با بیل و کلنگ اطفاء شده است .
وی تصریح کرد: با تاریک شدن هوا آتش نشانان قادر به اطفاء حریق نبودند و یک ماشین آتش‌نشانی شهرداری انزلی در محل مستقر بوده و منطقه را تحت پوشش قرار می دهد.
رضاپور در پایان خاطر نشان ساخت: طبق گزارش مدیرکل ستاد بحران استان گیلان و رییس سازمان محیط زیست انزلی صبح فردا هلیکوپتر های آبپاش برای اطفاء اعزام میشوند.
پیش از این نیز حدود ۱۰ هکتار از نیزار های تالاب بین المللی انزلی توسط سودجویان به آتش کشیده شده است.

تالاب بین المللی انزلی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار که از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق خمام، از جنوب شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود است ، طی چند سال گذشته مورد هجوم گونه ای گیاه به نام «سنبل آبی» قرار گرفته که مشکلات زیادی برای این اکوسیستم ارزشمند و زیستمندان آن ایجاد کرده است.

این تالاب سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید همچنین سازمان بین‌المللی حیات پرندگان، این تالاب را به عنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده‌ و جزو تالاب‌های طبیعی و آب شیرین کشور و از جمله زیباترین مناظر آبی منطقه است.

تالاب انزلی محل تخم ریزی آبزیان و پناهگاه و مامن پرندگان بومی و مهاجر است، این تالاب که با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه ماهی و صدها گونه موجودات گیاهی اکوسیستم کم‌نظیری دارد، از سال ۱۳۵۴ جزو تالاب‌های بین‌المللی تحت حفاظت شناخته شد و مهم‌ترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر است .علاوه بر این سالانه پذیرای مسافران بی‌شمار داخلی و جهانگردان خارجی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *