لینک کوتاه خبر

جدال با کرونا در گیلان؛ آمارها صعودی است

تولم نیوز: به گزارش ایرنا، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه آمار بیماران مبتلا به کووید ١٩ در این استان همچنان صعودی است، گفت: با بستری ۴۱۳ بیمار جدید ، تعداد بیماران بستری مبتلا به کووید ١٩ در این استان به ٢ هزار و ۶۶ نفر رسید.

دکتر انوش دهنادی مقدم عصر دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۳۷۷ بیمار بدحال نیز در بیمارستان های استان گیلان بستری هستند.

وی با بیان اینکه که تخت های بیمارستانی با ظرفیت کامل در حال ارایه خدمات هستند، اضافه کرد: از آنجایی که تعداد تخت ها محدود است اکیدا توصیه می شود که پروتکل های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا  را دقیق رعایت کنند.

دکتر دهنادی مقدم بیان داشت: درمان کرونا به اکسیژن وابسته بوده ضمن اینکه ظرفیت تولید اکسیژن نیز محدود است و اینگونه نیست که هر میزان می خواهیم تولید شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به تولید اکسیژن در ٢ کارخانه در رشت گفت: گرچه علاوه بر این،  اکسیژن را از تهران و اصفهان وارد می کنیم اما از مردم خواهش می شود که به سبب محدودیت ها در تولید اکسیژن ، برای پیشگیری از ابتلا به کرونا توصیه ها را دقیق رعایت و از گرد هم آمدن و ترددهای غیرضروری خودداری کنند.

بر اساس تازه ترین ارزیابی نرم افزار ماسک مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که شامگاه جمعه گذشته منتشر شد، رنگ قرمز «خیلی پرخطر کرونایی» تمام شهرستان‌های گیلان ثابت ماند.

بر اساس ارزیابی نرم افزار ماسک، ۱۷ شهرستان استان گیلان شامل رشت ، خمام، سیاهکل، لاهیجان، آستانه اشرفیه، صومعه سرا، شفت، رضوانشهر، تالش ، رودسر، رودبار، بندانزلی ، آستارا ،  لنگرود، ماسال، فومن و املش به لحاظ رنگ بندی کرونایی، قرمز هستند.

تغییر رنگ شهرستان های گیلان تقریبا از یک ماه و نیم گذشته تاکنون با افزایش بیماران مبتلا به کووید ١٩ به سمت قرمز پیش رفت و از هفته گذشته همه شهرستان های این استان قرمز شدند، کارشناسان بهداشتی گیلان رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا را مهمترین راهکار برای کاهش آمار بیماران مبتلا به بیماری کووید ١٩ و تغییر رنگ شهرستان های استان از قرمز به سمت نارنجی و زرد عنوان می کنند.

تماس با قطرات تنفسی فرد آلوده به کرونا یکی از راه های اصلی ابتلا به ویروس کرونا است، این قطرات تنفسی از طریق سرفه، عطسه و صحبت کردن و حتی تنفس معمولی انتشار می یابد بنابراین رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک که بارها به آن توصیه شده برای پیشگیری از ابتلا بسیار مهم و تاثیر گذار است.

کرونا در دنیا  تاکنون شش جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا ، گاما ، دلتا و لامبدا واتا داشته و دلتا یکی از  نسخه های جهش یافته این ویروس است، به گفته متخصصان سویه دلتا حداقل ۲ تا سه برابر نسبت به سویه‌ ووهان مسری‌ تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *