لینک کوتاه خبر

یادمان محله سیاه درویشان به عنوان قدمگاه میرزا کوچک خان رونمایی شد

تولم نیوز : به گزارش ایرنا، محله سیاه درویشان پس از پیربازار رشت، جزو محدوده شهرستانی صومعه سرا در غرب استان گیلان (یکی از توابع بخش تولمات) است که میرزا کوچک و هفت تن از یارانش در آن مکان برای آغاز نهضت جنگل هم قسم شدند.

دبیرکل همایش بازشناسی نهضت جنگل عصر سه شنبه در این مراسم بیان کرد: اسناد و آثار زیادی از میرزا کوچک در روسیه وجود دارد که برای معرفی بهتر میرزا باید برگردانده شود.

 

آیت الله «مصطفی حائری فومنی» اظهار داشت: سیاه درویشان، نقطه آغازین شکل گیری نهضت جنگل بوده است و میرزا به همراه یارانش در این روستا، دست به دست می دهند تا قیام را شروع کنند و اسلحه زمین نگذارند.

 

وی افزود: میرزا در زمان و شرایط سختی که مستبدین داخلی و استعمار خارجی ایجاد کرده بودند، دست به تفنگ برد تا ایرانی آباد و آزاد را برای مردم سرزمینش به ارمغان بیاورد.

فرماندار شهرستان صومعه سرا نیز گفت: با آسیب شناسی قیام جنگل، رابطه این نهضت با قیام عاشورا روشن می شود.

 

«غلامحسین رجبی» افزود: هر قیامی که متصل به عاشورا بوده، جاودانگی دارد و قیام میرزا هم به همین علت جاودان مانده و خواهد ماند.

 

وی استقلال ایران، جلوگیری از تسلط بیگانگان و توجه به آزادی و رفاه مردم را از مهمترین اهداف قیام میرزا کوچک خان جنگلی برشمرد.

 

«هوشنگ عباسی» پژوهشگر تاریخ گیلان نیز در سخنانی اظهارکرد: منشور جنگل مبارزه با استعمار و توسعه و رفاه مردم بود و میرزا، روستای سیاه درویشان را به سبب اینکه پل ارتباطی پیربازار، گسکر و گوراب زرمیخ به حساب می آمد، انتخاب کرد.

 

وی افزود: میرزا فردی مبارز و آزادی خواه بود و از تمامی گروه ها در نهضت جنگل حضور داشتند.

 

اجرای نمایش خیابانی میرزا کوچک و همینطور گروه کر موسیقی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از دیگر برنامه های اجرا شده در محله سیاه درویشان بود.

به گزارش ایرنا، همایش ملی بازشناسی نهضت جنگل نیز بیست و ششم آذرماه جاری در گیلان از سوی استانداری، مجمع توسعه، دانشگاه، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جهاد دانشگاهی واحد گیلان برگزار می شود.

 

در مراسم یاد شده، کتاب یکصد شعر از ۵۰ شاعر در خصوص نهضت جنگل رونمایی خواهد شد.

 

یادواره روحانی شهید میرزا کوچک جنگلی و ۱۵۰ شهید طلبه و روحانی استان گیلان نیز امروز (سه شنبه) با حضور حجت الاسلام و المسلمین «مجتبی ذوالنور» دبیرکل کنگره شهدای طلبه و روحانی کشور در آرامگاه میرزا در سیلمانداراب رشت برگزار شد.

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره ملی میرزا کوچک خان که آذرماه سال ۱۳۹۱ در رشت برگزار شد، فرمودند: میرزاکوچک خان، یک واحد مینیاتوری از نظام اسلامی را در رشت به وجود آورد.

 

میرزا یونس معروف به «میرزا کوچک» در ۱۲۹۸ در رشت متولد شد؛ با توجه به آنکه پدرش به میرزابزرگ معروف بود، به وی میرزا کوچک لقب دادند.

 

در نوجوانی برای تحصیل علوم دینی قدم به مدارس مذهبی گذاشت و مدارج علمی را طی کرد و در سال ۱۳۲۶ در گیلان به صفوف آزادیخواهان پیوست و برای مقابله با محمدعلی شاه روانه تهران شد.

 

در تاریخچه مبارزات آزادیخواهانه مردم ایران، قیام میرزا کوچک خان جنگلی از جمله نهضت هایی است که با اندیشه اسلامی و ضداستعماری شکل گرفت و روز ۱۱ آذر ۱۳۰۰ هجری شمسی میرزا کوچک خان جنگلی پس از سال ها مبارزه علیه خیانت های قاجار و استبداد رضاخانی، به شهادت رسید.

 

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی معروف به سردار جنگل در جنوب شهر رشت در محله سلیمانداراب واقع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *