لینک کوتاه خبر

تقویت شبکه گاز استان‌های شمال‌غرب کشور در آستانه زمستان تقویت شبکه گاز استان‌های شمال‌غرب کشور در آستانه زمستان

تولم نیوز : خط لوله رشت-چلوند به طول ۱۵۱ کیلومتر و قطر ۴۲ اینچ از تاسیسات تقویت فشار گاز لاکان آغاز شده و تا منطقه چلوند آستارا ادامه دارد تا به خط ۳۰ اینچ اردبیل متصل شود و گاز را به شمال‌غرب کشور انتقال دهد که با توجه به پیشرفت ۸۰ درصدی آن، شبکه گاز استان‌های شمال غرب کشور در آستانه زمستان تقویت می‌شود.

به گزارش ایرنا از شرکت مهندسی و توسعه گاز، نعمت‌الله شهرویی مجری طرح سایر خطوط اصلی و فرعی گاز با بیان اینکه خط انتقال گاز ۴۲ اینچ «رشت – چلوند» در مجاورت خط لوله موجود اول سراسری در حال اجراست، به تشریح ضرورت اجرای آن پرداخت و اظهار کرد: با توجه به گذشت بیش از ۵۰ سال از عمر خط لوله اول سراسری گاز، ضرورت داشت که خط لوله جدید جایگزین آن شود از این رو احداث پروژه «رشت – چلوند» در دستور کار قرار گرفت.

وی با تشریح ویژگی‌های پروژه «رشت – چلوند» توضیح داد: این خط لوله به طول ۱۵۱ کیلومتر و قطر ۴۲ اینچ از تاسیسات تقویت فشار گاز لاکان رشت آغاز شده و تا منطقه چلوند آستارا ادامه دارد تا به خط ۳۰ اینچ اردبیل متصل شود و گاز را به شمال‌غرب کشور انتقال دهد.

مجری طرح با بیان اینکه این پروژه در دو قطعه در دست احداث است، اظهار داشت: قطعه اول از لاکان رشت تا نیروگاه پره سر و قطعه دوم از نیروگاه پره‌سر تا چلوند امتداد می‌یابد.

شهرویی اجرای پروژه «رشت – چلوند» را سبب تقویت شبکه گاز در غرب گیلان و استان‌های اردبیل آذربایجان شرقی و غربی دانست و تصریح کرد: قطعه اول این پروژه دارای ۸ ایستگاه شیر بین‌راهی، ۵ انشعاب، یک ایستگاه حفاظت کاتدیک و یک ایستگاه لانچر بوده و برای قطعه دوم آن ۷ ایستگاه شیر بین‌راهی، یک ایستگاه حفاظت کاتدی و یک ریسیور پیش‌بینی شده است.

پیشرفت بالای ۸۰ درصد در پروژه رشت – چلوند

رمضانعلی ضرابی، مسئول پروژه «رشت – چلوند» نیز با بیان چالش‌ها و موانع این پروژه، موضوع تعرض به مسیر اختصاصی شرکت گاز را از مشکلات اصلی پروژه برشمرد و گفت: در طول سال‌هایی که از احداث خط لوله اول سراسری می‌گذرد تعارضاتی به حریم این خط وارد شد و با توجه به حاصلخیز و ارزشمند بودن زمین برخی اقدام به زراعت در آن کردند و مدعی مالکیت بودند که حل و فصل این مسائل با همه پیچیدگی‌های حقوقی مترتب، سبب شد روند کارها به درازا بینجامد و بر پروژه تاثیر بگذارد.

وی همچنین به عبور مقاطعی از مسیر از کنار ساحل و احداث مجتمع‌های مختلف از سوی برخی ارگان‌ها به ویژه در قطعه دوم اشاره کرد و توضیح داد: تخریب بناهایی که به صورت غیرقانونی ایجاد شده است نیازمند رایزنی و برگزاری نشست‌های مشترک با متولیان امر نظیر شورای تامین، فرمانداری، دادستانی، محیط زیست و دیگر دستگاه‌ها است که این موارد نیز زمان‌بر بوده و بر پیچیدگی روند پروژه افزوده است.

ضرابی درباره تقاطع‌های پروژه بیان کرد: در قطعه اول ۱۵ رودخانه، ۴۰ مورد عبور از جاده آسفالت، ۳ مورد گذر از کانال انتقال آب و در قطعه دوم ۲۴ تقاطع با رودخانه داشتیم.

مسئول پروژه همچنین به محدودیت‌های زیست‌محیطی برای انجام کار در فصل تخم‌ریزی ماهیان و نیز دشواری‌ها در تردد به ویژه در فصول کاشت و برداشت برنج اشاره کرد و گفت: راه‌های دسترسی کشاورزان به زمین‌هایشان سال‌ها است که از طریق جاده اختصاصی شرکت گاز انجام می‌شود و طبیعی است که در اوج کار کشاورزی امکان عبور و مرور هم‌زمان ماشین‌آلات، سایدبوم، بیل مکانیکی و همچنین کشاورزان از عرض جاده میسر نیست و این موضوع درروند پروژه اختلال ایجاد می‌کند.

ضرابی با اشاره به انشعاب‌های پیش‌بینی شده برای قطعه اول پروژه خاطرنشان کرد: انشعاب‌های متعددی برای شهرهای انزلی، رضوانشهر، صومعه‌سرا، ضیابر و همچنین نیروگاه پره‌سر در قطعه اول این پروژه پیش‌بینی شده است.

مسئول پروژه در پایان گفت: علی‌رغم همه موانع فرارو تاکنون این پروژه بدون هیچ‌گونه حادثه و ریسک در مجاورت خط لوله اول سراسری گاز انجام شده و دست‌اندرکاران پروژه توانسته‌اند پیشرفت ۸۲ درصدی در قطعه اول و ۸۷ درصدی در قطعه دوم را با تلاش و صبوری خود برای این پروژه مهم رقم بزنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *