لینک کوتاه خبر

صدای سوت قطار رشت به کاسپین نزدیک‌تر از همیشه

تولم نیوز : براساس تعهدات داده شده پروژه راه آهن رشت به کاسپین در سال ۱۴۰۱ باید به اتمام برسد و حسب تعهد داده شده از سوی پیمانکار پروژه باید راه‌آهن رشت کاسپین تا فرارسیدن دهه فجر و در سالروز سفر رئیس جمهور به گیلان به بهره‌برداری برسد.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، در راستای تکمیل کریدور شمال-جنوب، پروژه راه‌آهن رشت-کاسپین به طول ۳۵ کیلومتر دارای پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی است و ۱۵ کیلومتر ریل‌گذاری شده است.

در این پروژه تاکنون هزار میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل آن نیازمند هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار است که در صورت تأمیت بودجه مورد نیاز این پروژه تکمیل و امکان بهره‌برداری از آن میسر خواهد شد.

خطیبی، عضو هیأت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفته بود که خط ریلی رشت-کاسپین یک خط ریلی جداگانه‌ است که عملاً ظرفیت حمل و نقل ترکیبی را با استفاده از دریای خزر به وجود می‌آورد و عملاً یک کریدور ریلی در خاک کشور داریم که به صورت شمال-جنوب عمل می‌کند؛ بندر کاسپین می‌تواند به صورت حمل‌ونقل ترکیبی بار را به روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر منتقل کند.

آیت‌الله رئیسی، در بهمن ماه سال گذشته در سفر به گیلان گفته بود که تکمیل این خط ریلی یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ملی در گیلان و حتی کشور است که در صورت بهره‌برداری می‌تواند بخش اعظمی از پروژه کریدور شمال به جنوب را تکمیل کند.

در سفر رئیس جمهور به گیلان ۱۰۰ درصد اعتبار از محل اعتبارات مصوب سفر به گیلان به پروژه راه آهن رشت-کاسپین و نیز ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار متمم برای اتمام این پروژه تصویب شد.

اختصاص ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه راه آهن رشت-کاسپین

در جلسه‌ای که اخیراً با حضور معاون اجرایی رئیس جمهوری در تهران و پیگیری‌های انجام شده، مجموع ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه راه آهن رشت-کاسپین به صورت کامل تخصیص یافت.

پیش از این نیز از این میزان اعتبار مصوب، ۲۰۰ میلیارد تومان به صورت نقدی برای این پروژه اختصاص یافته بود که قطعاً این تخصیص صد درصدی نقش مهمی در شتاب‌دهی به پروژه مهم راه آهن رشت-کاسپین خواهر داشت..

برای تسریع در روند عملیات اجرایی، در این جلسه مصوب شد ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار متمم علاوه بر تخصیص اعتبار مصوب سفر آیت‌الله رئیسی به گیلان به پروژه راه‌آهن رشت کاسپین اختصاص یابد.

احداث این راه آهن ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تخصیص این اعتبارات در سرعت بخشی به روند کار بسیار مؤثر است.

تکمیل راه آهن رشت-کاسپین و نیز راه آهن رشت-آستارا می‌تواند گیلان را به قطب اقتصادی کشور تبدیل کند و مزیت‌های اقتصاد دریا، کشاورزی و گردشگری را به نقطه مطلوب برساند.

اعتبار بیشتری نیاز بود

استاندار گیلان در این‌باره با بیان اینکه برای تکمیل راه‌آهن رشت-کاسپین ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت، اظهار کرد: ۲۰۰ میلیارد در سال ۱۴۰۰ ابلاغ و به صورت نقد به پیمانکاران پرداخت شد.

اسدالله عباسی با اشاره به تصویب ۴۵۰ میلیارد باقی‌مانده گفت: باتوجه به بخش باقیمانده و مطالبات و میزان اعتبار لازم بیش از این و ۳۰۰ میلیارد دیگر نیز اعتبار نیاز است.

اقدام بی‌سابقه‌ رئیس جمهور در تکمیل راه‌آهن رشت به کاسپین

وی با اشاره به اقدام بی‌سابقه در تخصیص بودجه در اعتبار متمم برای تکمیل این پروژه تصریح کرد: با حضور رئیس جمهور در سایت خط آهن رشت به کاسپین و تأکید ایشان ۳۰۰ میلیارد نیز در متمم بودجه که کار بی‌سابقه‌ای بود و در سفر دوم رئیس جمهور اتفاق می‌افتد تصویب شد تا پروژه به اتمام برسد و سوت قطار رشت به کاسپین به صدا درآید تا فضایی برای تجارت، بازرگانی و اقتصاد استان ایجاد شود.

استاندار گیلان از اعلام آمادگی کشورهای همسایه به خصوص روسیه برای آماده‌سازی کشتی‌های رورو خبر داد و افزود: از این طریق کامیون‌ها می‌توانند مستقیماََ از طریق این کشتی‌ها به بنادر حاشیه دریای خزر بروند و از آنجا ادامه مسیر بدهند.

عباسی با تأکید بر اینکه براساس تعهدات داده شده این پروژه در سال ۱۴۰۱ باید به اتمام برسد، گفت: به ما قول دادند که در دهه فجر و در سالروز سفر رئیس جمهور به گیلان این پروژه به بهره‌برداری برسد و ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا با عمل به تعهدات خود این اتفاق خوب برای مردم انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *