لینک کوتاه خبر

مدیریت ترافیک فقط برای یک روز؟

به گزارش تولم نیوز پنج شنبه هفته گذشته پس از 3 هفته تعطیل بودن بازار هفتگی تولم شهر، با وجود اعلام تعطیلی رسمی این هفته بازار به صورت پراکنده برگزار شد.

تولم شهر میزبان یکی از بزرگترین بازارهای هفتگی کشور است که روز های پنجشنبه در سراسر این شهربرگزار می شود. با توجه به اینکه تولم شهر راه اصلی دسترسی به غرب استان گیلان ، ورودی شهرستان صومعه سرا و نقطه تقسیم بسیاری از مناطق گردشگری استان می باشد روزهای پنجشنبه با ترافیک خودرو های عبوری مواجه است.

ترافیک تولم شهر در روز های پنجشنبه غیر عادی و برخلاف دیگر روزها می باشد. وبا توجه به این مسئله مدت زیادی است که ورود خودرو سنگین در روز های پنجشنبه به تولم شهر ممنوع می باشد.

شهرداری تولم شهر در ابتکاری خودروی آتش نشانی که ظاهر قدیمی و فرسوده ای دارد را هر هفته پنجشنبه جنب میدان داخل شهر روبه روی شعبه بانک صادرات پارک می کند تا از دور زدن ماشین ها جلوگیری نموده و عبور مسیر خلاف برای دسترسی به جاده روستاها (ماتک، لیفشاگرد،شیخ محله و…) را مسدود نماید. حال سوال اینجاست که اگر این ایده مفید است چرا به صورت دائمی صورت نمی گیرد؟

مدیریت این مسئله در روز های پنجشنبه به دلیل وجود ترافیک بالا صورت میگیرد اما تولم شهر به غیر از پنجشنبه ها در این نقطه از شهر با مشکلات ترافیکی روبه رو است. با توجه به آنکه اجزا یک سیستم حمل و نقلی شامل انسان، وسیله نقلیه، راه و شرایط محیطی است، سه عامل اساسی طراحی مهندسی، آموزش و اعمال قانون از اصول اساسی مدیریت و کنترل ترافیک است.

کنترل ترافیک بیشتر به جنبه مدیریت رفتار کاربران راه (راننده، عابر، موتورسوار، دوچرخه سوار و مسافر) می‌پردازد. از این رو نیاز به برقراری ارتباط با کاربر و انتقال پیام داریم. علائم عمودی و افقی مثل تابلوهای ترافیکی و خط کشی‌های روی آسفالت، ارسال پیامک، جریمه، سرعت گیر، شیارهای لرزآور راه‌ها، چراغ راهنمایی و چشمک زن، دوربین نظارتی و ثبت تخلف رانندگی و غیره همه و همه از تجهیزات کنترل ترافیک به منظور یاد شده است.

با توجه به ارائه راه های اصولی برای مدیریت ترافیک شهری و مقایسه با این ابتکار شهرداری تولم شهرکه شامل 2 ایراد اساسی 1-استفاده از وسیله امدادی برای مدیریت ترافیک 2-زشت شدن چهره شهر، باید در این مسئله تامل کرد که اگر مسدود نمودن حدفاصل میدان تا بلوار کارساز است چرا این عملیات را به صورت ثابت اجرا نمی کنند؟ مدیریت ترافیک فقط برای یک روز؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *