لینک کوتاه خبر

آشنایی با اصول دفع فاضلاب شهری

به گزارش تولم نیوز هفته گذشته طی بارش یک روزه باران تولم شهر دچار حادثه در نقاطی شد که اغلب از نظر مهندسی ساختمان یا شهری با عیوبی مواجه بودند. اما با توجه به نزدیکی شهر تولم شهر به رودخانه و زمین های کشاورزی برنج، آبگرفتگی معابر و فاضلاب در تولم شهر مشکلی همیشگی بوده است. بعد از این اتفاق شورای اسلامی تولم شهر جلسه ای با حضور مردم برای بررسی این مشکلات برگزار نمود و برخی از اعضای شورا به اجرا نشدن پروژه های برنامه ریزی شده اشاره نمودند. در آخر پیرو جلسه اعضای شورای اسلامی و شهردار تولم شهر با روئسای ادارات برق و آب و فاضلاب در تاریخ ۱۴۰۰/۶/۱۴ ، قرار بر این شد که در هفته آینده جلسه ای با حضور فرماندار و مسئولین‌ مربوطه شهرستان برگزار شود. همچنین فرماندار شهرستان صومعه سرا در جلسه ساماندهی وجمع آوری آبهای سطحی ومقابله با آبگرفتگی های شهری تاکید کرد؛ هر گونه کم کاری و فرصت سوزی در این خصوص قابل اغماض نیست.

تولم نیوز پرونده پوشش خبری از نقاطی که با وجود اختصاص بودجه و مستقر نمودن تجهیزات برای عمران به صورت نیمه کاره در تولم شهر و تولمات رها شده اند را آغاز نموده است. در این خبر قصد داریم شما را با مزایا و معایب اگو آشنا کنیم. در آینده ای نزدیک خواننده اخبار داغ تولم نیوز از این پرونده خبری باشید.

اگو چیست؟

طرح اگو واقعا چیست در واقع پرسشی است برای بسیاری پیش می‌آید و خواهد آمد. طرح اگو از طرح‌های کشوری مربوط به فاضلاب شهری است. اگو در واقع سیستم دفع فاضلاب به روش مختلط است. اجرای این طرح نزدیک به سه دهه است که ادامه دارد و در شهرهای مختلف به درجات متفاوتی پیشرفت داشته است.

اهمیت طرح اگو در چیست

سیستم‌های جمع‌آوری و هدایت فاضلاب‌های شهری و خانگی از جمله همین طرح اگو از ضرورت‌های توسعه پایدار در شهرهای کشورمان ایران است. مطالعات زیادی در این خصوص صورت گرفته است و حاکی از این هستند که با اجرای طرح‌های فاضلاب علاوه بر امکان‌پذیر کردن استفاده مجدد از آب‌های بازیافتی و جلوگیری از آلودگی منابع آبی، میزان ابتلا به بیماری‌های گوارشی، انگلی و عفونی تا درجه زیادی کاهش خواهد یافت. با توجه به اينكه يك مترمکعب فاضلاب خام می‌تواند مقدار زيادي آب سالم را آلوده كند، آنگاه لزوم اجراي طرح‌های جمع‌آوری و تصفيه فاضلاب احساس می‌شود. مشكل فاضلاب به ویژه در شهرهایی كه داراي خاك نفوذناپذیر يا سطح آب‌های زيرزميني بالاست و در نتيجه قادر به جذب آب نيستند به صورت جدی‌تر مطرح است.

روند اجرای طرح اگو در شهرهای ایران

طرح اگو بعد از تصویب برای اجرا به سازمان شهرداری و آب و فاضلاب هر شهر اعلام شد. به عبارتی مسئول اجرای این طرح در هر استان و شهر مسئولان آن شهر هستند و همین موضوع باعث شده است که در شهرهای مختلف مشکلات و تاخیرات متفاوتی بر سر راه اجرای این طرح پیش آمده است. به عنوان نمونه طرح  اگو تولمات چند سال است که به صورت  عملیاتی وارد فاز اجرائی شده که با تمام پیشرفت های حاصله این پروژه مهم به کندی در حال اجرا می باشد ،برای مثال شبکه فاظلاب کلاشم بخش تولمات واقع در خیابان حریری که پس از گذشت چندماه به کار متوقف و رها شده و باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل آب گرفتی در مواقع بارندگی ، و استفاده معتادین برای اسکان و استعمال مواد مخدر وخلع آسایش  از  اهالی آن منطقه شده است.

 سخن آخر

در این مطلب سعی شد به پرسشی مبنی بر اینکه طرح اگو چیست پاسخی مناسب داده شود. وجود یک سیستم فاضلاب کارآمد لازمه ایجاد شهرهای پایدار است که مزایای زیادی را برای شهر و شهروندان به بار خواهد آورد. نزدیک به سه دهه از اجرای این طرح در بسیاری از شهرهای ایران می‌گذرد و همه در انتظار به پایان رسیدن این طرح‌ها هستند. پرداخت هزینه اتصال به شبکه طرح اگو از جمله عواملی است که تاکنون بسیاری از ساختمان‌ها به این شبکه وصل نشده‌اند. شرکت آب و فاضلاب و مالکین ساختمان در اجرای این طرح وظایف خاص خود را باید انجام دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *