لینک کوتاه خبر

هشدار مدیریت بحران گیلان برای آمادگی در برابر سیلاب‌های احتمالی

تولم نیوز : مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با اشاره به پیش بینی هواشناسی مبنی بر بارش های شدید و خیلی شدید طی فردا جمعه و شنبه و صدور هشدار نارنجی این وضعیت جوی، از فرمانداران و دستگاههای اجرایی خواست تا آمادگی لازم را در مقابله با وقوع سیلاب احتمالی داشته باشند.

امیر مرادی عصر پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:بر اساس گزارش های رسیده؛ بارش ها در برخی مناطق کوهستانی به بیش از ۱۰۰ میلیمتر خواهد رسید که با توجه به تجربه سال های گذشته احتمال وقوع سیلاب در چنین شرایطی وجود دارد بنابراین باید فرمانداران ضمن اطلاع رسانی گسترده به مردم ُ هماهنگی لازم برای استفاده از ظرفیت بخش دولتی و خصوصی را در مواقع لزوم برای بکارگیری از دستگاههای آنها انجام دهند.

وی مناطق کوهستانی و ارتفاعات را مستعد بارش های شدید و خیلی شدید عنوان و تصریح کرد: احتمال وقوع سیلاب در شهرستان هایی همچون  تالش ، فومن ، املش، رودبار، ماسال، رودسر، لنگرود و لاهیجان که در گذشته نیز شاهد سیلاب بوده اند ،  بیش از سایر شهرستان ها وجود دارد.

وی از فرمانداران خواست تا ضمن حضور در منطقه تحت پوشش خود ، پیش بینی های لازم در جاهای دارای احتمال جابه جایی درخت ها و گل و لای و سنگ ها  از بالا دست به پایین دست در اثر بارش شدید باران و سیلاب و  رفع انسداد جاده داشته باشند.

مرادی از مردم خواست تا از ترددهای غیرضروری در راه های استان به ویژه مناطق کوهستانی و استقرار در حاشیه رودخانه ها  بپرهیزند.

وی همچنین از فعالان حوزه گردشگری و مردم خواست که فعالیت های  این حوزه همچون کوهنوردی را طی این ۲ روز لغو کنند تا شاهد خسارت جانی در این ارتباط نباشیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان  با تاکید دوباره بر  اطلاع رسانی به مردم اظهار داشت: اگر به مردم اطلاع رسانی صحیحی انجام شود ، آنها در بخش های مرتبط با زندگی خود تدابیر لازم را در این بخش انجام می دهند .

بر اساس پیش بینی هواشناسی گیلان دمای هوای استان از فردا جمعه تا عصر شنبه به طور متوسط بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی گراد کاهش یابد.

بر اساس  این پیش بینی، با  ورود  سامانه خنک و بارشی  به استان  آسمان از فردا جمعه به تدریج  ابری ،  مه آلود  و بارانی  همراه با رعد و برق  و وزش باد شدید یا خیلی شدید  بویژه برای عصر و شب  تا عصر شنبه را شاهد خواهیم بود.

بارندگی ها و وزش باد از روز جمعه تا عصر شنبه می تواند شدید یا خیلی شدید باشد و دمای هوای استان که در گرمترین ساعات امروز پنجشنبه در لوشان  به ۴۱ درجه سانتی گراد هم رسید روز شنبه دمای همین شهر از ۳۰ درجه سانتی گراد فراتر نخواهد رفت.

از فردا جمعه تا یکشنبه وضعیت جوی برای  فعالیت های دریایی هم  مناسب نخواهد بود.

هواشناسی گیلان آبگرفتگی و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها ، جاری شدن رواناب در مسیر ها،  آسیب به سازه ها ، شکستگی شاخه ها و احتمال سقوط درختان ، رانش و لغزش و  برخورد صاعقه  را از مخاطرات فعالیت این سامانه جوی دانست و از شهروندان خواست تا تمهیدات لازم را در این باره فراهم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *